Każdy franczyzodawca posiada mapę lokalizacji, w których chce się rozwijać. To ważne kryterium, ponieważ to, że my chcemy prowadzić placówkę np. w Krakowie, nie oznacza, że bank wyrazi na taką lokalizację zgodę. Jednak nie można się zniechęcać w przypadku braku danej miejscowości na „liście oczekiwanych”. Praktyka pokazuje, że każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie i warto próbować. Zazwyczaj nie mają szans na powodzenie lokalizacje położone blisko oddziałów własnych, tj. w obrębie 1000 metrów, aczkolwiek każdy franczyzodawca ma własną politykę zagospodarowania przestrzennego.

Przy wyborze lokalizacji należy pamiętać o kilku zasadach. 

  1. Atrakcyjne położenie. Należy brać pod uwagę przede wszystkim centra miast, a w dużych miastach dodatkowo osiedla. Minimalna wielkość placówki waha się od 35 m² do 70 m², z czego min. 25 m² trzeba przeznaczyć na salę sprzedażową. Lokal powinien mieścić się przy głównych ulicach z ruchem pieszych, z wejściem bezpośrednio od ulicy, z parkingiem oraz dużą witryną. Witryna lokalu powinna umożliwiać ekspozycję reklamy, zaś na elewacji powinna być możliwość zamieszczenia kasetonów świetlnych. Jeśli lokal mieści się w zabytkowym budynku, wszelkie zmiany z przebudową czy ingerencją w elewację muszą być ustalone z konserwatorem zabytków, co może być uciążliwe. Ważne, aby w pobliżu można było bez problemu zaparkować samochód, stąd jedno lub dwa przynależne miejsca parkingowe będą dodatkowym atutem lokalizacji.
  2. Nawet najlepsza lokalizacja nie przyczyni się do sukcesu firmy, jeśli stawka czynszu za wynajem będzie zbyt wysoka. Cena to jedno z podstawowych kryteriów wyboru lokalu. Warto zasięgnąć informacji w sąsiednich nieruchomościach jak kształtują się stawki. Zawsze możesz skorzystać z pomocy franczyzodawcy, który ma spore doświadczenie i zna realia rynkowe. Wielu franczyzodawców oferuje wsparcie w wyborze lokalizacji i negocjacjach stawek czynszu. Pamiętaj, że płacisz nie tylko za czynsz. Zwróć uwagę na media, zaliczkę na ogrzewanie, wywóz śmieci, wspólne koszty dla danej nieruchomości, np. utrzymanie czystości, wspólne użytkowanie parkingu, monitoring. Niektórzy właściciele nieruchomości pobierają opłaty za zawieszenie kasetonów świetlnych na elewacji.
  3. Zanim wybierzesz lokal, uważnie sprawdź zapisy w umowie najmu, zwłaszcza pod kątem okresu wypowiedzenia oraz płatności. Banki zazwyczaj stosują swoje umowy najmu. Na rynku praktykuje się umowy dwustronne lub trójstronne. Jeśli franczyzodawca akceptuje wyłącznie umowy trójstronne, oznacza to dyskwalifikację lokali z Urzędu Miasta czy Gminy, wynajmowane na prawach przetargu nieograniczonego.
  4. Zbadaj potencjał miasta pod względem danych demograficznych.
  5. Zweryfikuj konkurencję pod kątem nasycenia banków komercyjnych, spółdzielczych oraz SKOK-ów.
  6. Przed podpisaniem umowy sprawdź plany zagospodarowania, czy ulica przy której mieści się lokal nie będzie wyłączona z ruchu lub zostanie przeprowadzona gruntowna przebudowa.
  7. Dostosuj lokalizację pod model sprzedaży i strategię działania. W modelu stacjonarnym optymalną lokalizacją będą tzw. „ulice bankowe”, w modelu mobilnym możemy pozwolić sobie na lokal „dwie przecznice dalej”, za niższą stawkę.
  8. Zanim zaczniesz remont, podczas wizji lokalu sprawdź kwestie techniczne:

    • instalację elektryczną, aby nie było problemu z podłączeniem urządzeń i sprzętu IT,
    • stan podłogi: w niektórych systemach dopuszczalne są kafelki, w innych wykładziny,
    • witryna: banki wymagają, aby szyby w placówce były antywłamaniowe w klasie min. P2 lub pokryte folią antywłamaniową. Koszt wymiany witryny zgodnie ze standardami banku to koszt rzędu kilku tysięcy złotych.

Pamiętaj, że każde dopasowanie lokalu pod standardy banku, niesie za sobą spore koszty remontu, co zwiększa koszt inwestycji.

 

 

Autor: Maciej Makowski

Twórca serwisu FranczyzaBanku.pl

Trener, menadżer, przedsiębiorca (od 2009 r. prowadzi własną firmę). Redaktor naczelny almanachu oraz magazynu dla Pośredników Finansowych. Wykładowca studiów podyplomowych na kierunku "Zarządzanie sprzedażą i zespołem sprzedażowym" w Wyższej Szkole Bankowej w Opolu. Autor licznych artykułów dedykowanych branży finansowej oraz franczyzowej. Wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobył na rynku finansowym, ubezpieczeniowym oraz telekomunikacyjnym. Pracował w takich instytucjach jak CitiBank Handlowy, Raiffeisen Bank Polska, Bank BPH, Dom Finansowy QS, Telekomunikacja Polska. Współpracował z siecią Play oraz czołowymi Towarzystwami Ubezpieczeniowymi, m.in.: PZU, Hestia, Generali. Absolwent Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Wyższej Szkoły Bankowości i Finansów w Katowicach oraz Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, WZ w Chorzowie.

Autor: Maciej Makowski
Twórca serwisu FranczyzaBanku.pl
Trener, menadżer, przedsiębiorca (od 2009 r. prowadzi własną firmę). Redaktor naczelny almanachu oraz magazynu dla Pośredników Finansowych. Wykładowca studiów podyplomowych na kierunku "Zarządzanie sprzedażą i zespołem sprzedażowym" w Wyższej Szkole Bankowej w Opolu. Autor licznych artykułów dedykowanych branży finansowej oraz franczyzowej. Wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobył na rynku finansowym, ubezpieczeniowym oraz telekomunikacyjnym. Pracował w takich instytucjach jak CitiBank Handlowy, Raiffeisen Bank Polska, Bank BPH, Dom Finansowy QS, Telekomunikacja Polska. Współpracował z siecią Play oraz czołowymi Towarzystwami Ubezpieczeniowymi, m.in.: PZU, Hestia, Generali. Absolwent Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Wyższej Szkoły Bankowości i Finansów w Katowicach oraz Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, WZ w Chorzowie.

Newsletter