Rynek franczyzowy jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentów naszej gospodarki. Rozwój tej branży cieszy się dużym zainteresowaniem. Potencjalni partnerzy poszukują optymalnego rozwiązania, które będzie spełniać ich oczekiwania. Trzeba przyznać, że wachlarz oferowanych systemów jest szeroki i ich porównanie nastręcza wiele trudności oraz pochłania dużo czasu. Decydując się na współpracę, zyskujemy parasol ochronny znanej marki oraz sprawdzone know – how, ale w zamian zobowiązujemy się do wielu wyrzeczeń oraz podporządkowujemy się standardom ustalonym przez franczyzodawcę. Każdy przedsiębiorca ma inne oczekiwania od systemu partnerskiego i różne podejścia do biznesu.

Czym kierować się przy wyborze systemu partnerskiego oraz na jakie parametry franczyzodawca zwraca uwagę?

Franczyza bankowa oferuje wiele możliwości, ale należy być świadomym zagrożeń. Warto podkreślić, że otwarcie własnej placówki jest uwarunkowane wieloma wytycznymi i nie każdy może pozwolić sobie na prowadzenie biznesu pod szyldem znanej marki. Franczyzodawcy coraz baczniej przyglądają się nowym partnerom, przeprowadzając proces rekrutacji jak na stanowisko dyrektora oddziału. Ocenie podlegają między innymi kompetencje menadżerskie, posiadane doświadczenie, znajomość branży, lokalnego rynku oraz pomysł na rozwój placówki. Ponadto weryfikowana jest tak zwana wiarygodność kontrahenta, czyli zaplecze finansowe oraz status w bazach BIK czy BIG. Franczyzodawcy przede wszystkim poszukują partnerów sprzedażowych z pomysłem na biznes.

Potencjalny franczyzobiorca nie musi osobiście znać się na sprzedaży i czynnościach operacyjnych. Może być typowym inwestorem, który zapewni bezpieczeństwo finansowe oraz płynność biznesu. Ważne, aby znał realia tego rynku i miał kompetentną oraz zaufaną osobę, która poprowadzi placówkę. Henry Ford nie znał się na branży motoryzacyjnej, a stworzył imperium, ponieważ miał wizje i wiedział, że może zatrudnić do tego odpowiednich ludzi, którzy znają się na produkcji samochodów.

Kolejna kwestia to aktualne plany rozwoju danej sieci partnerskiej. Nie każdy bank czy instytucja finansowa działająca we franczyzie bankowej planuje w danym roku intensywną akwizycję. Na szczęście, rynek nie znosi próżni i podczas gdy jeden bank wstrzymuje otwarcia, to drugi się konsoliduje i optymalizuje, a trzeci agresywnie się rozwija. Wbrew pozorom analiza rynku nie jest taka szybka i łatwa. Jeśli ktoś nie zna branży, to wyszukanie franczyzodawców i umówienie się na spotkanie poprzez dostępny na ich stronie formularz kontaktowy, zajmuje nieraz kilkanaście dni. Otrzymanie informacji zwrotnej, że ktoś chce się z nami spotkać to dopiero wierzchołek góry lodowej. W serwisie FranczyzaBanku.pl udostępniliśmy możliwość bezpośredniego kontaktu z osobą decyzyjną poprzez formularz "Zapytanie ofertowe".

Ponadto, nasza wizja musi być spójna ze strategią rozwoju sieci partnerskiej. Każdy franczyzodawca posiada mapę lokalizacji, w których chce się rozwijać. To ważne kryterium, ponieważ to, że my chcemy prowadzić placówkę np. w Katowicach, nie oznacza, że bank wyrazi na taką lokalizację zgodę. Przy wyborze lokalu należy pamiętać o atrakcyjnym położeniu, przy głównych ulicach z ruchem pieszych, z parkingiem oraz dużą witryną.

To najważniejsze aspekty oceny ze strony franczyzodawcy, natomiast proces wyboru systemu partnerskiego franczyzobiorca powinien rozpocząć od siebie. Należy ustalić, czego oczekuje się od systemu partnerskiego, jaki zakłada model biznesowy, którymi kanałami zamierza się docierać do klientów i na jakim profilu się skupić. Jeśli sami nie wiemy czego chcemy, to nie będziemy wiedzieć czego oczekiwać od franczyzodawcy.

Kolejne obszary, na które należy zwrócić uwagę to: rodzaj klienta obsługiwany w systemie partnerskim, restrykcje dotyczące lokalizacji, aspekty prawne, liberalizacja w polityce kadrowej, zapisy w umowie, oferowane wsparcie ze strony franczyzodawcy, elastyczność w procesie sprzedaży, rozpoznawalność marki, rentowność modelu biznesowego, atrakcyjność oraz dostępność produktów.

Podsumowując, decyzja o współpracy w systemie partnerskim jest obopólna. Każda ze stron, oprócz czasu ma wiele do stracenia! Franczyzodawca- reputację i zaangażowanie zasobów ludzkich, a franczyzobiorca- spore pieniądze i szeroko pojętą kondycję własną oraz rodziny, która jest silnie skorelowana z wynikiem biznesowym. Dlatego też, na spotkanie z franczyzodawcą trzeba się przygotować. Jak w każdym obszarze, planowanie to połowa sukcesu. Należy wiedzieć o co pytać, ponieważ przedstawiciel banku będzie opowiadać o tym, co jest dobre. Decyzja o współpracy musi być przemyślana, bo nikogo nie stać na złe decyzje.

 

 

Autor: Maciej Makowski

Twórca serwisu FranczyzaBanku.pl

Trener, menadżer, przedsiębiorca (od 2009 r. prowadzi własną firmę). Redaktor naczelny almanachu oraz magazynu dla Pośredników Finansowych. Wykładowca studiów podyplomowych na kierunku "Zarządzanie sprzedażą i zespołem sprzedażowym" w Wyższej Szkole Bankowej w Opolu. Autor licznych artykułów dedykowanych branży finansowej oraz franczyzowej. Wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobył na rynku finansowym, ubezpieczeniowym oraz telekomunikacyjnym. Pracował w takich instytucjach jak CitiBank Handlowy, Raiffeisen Bank Polska, Bank BPH, Dom Finansowy QS, Telekomunikacja Polska. Współpracował z siecią Play oraz czołowymi Towarzystwami Ubezpieczeniowymi, m.in.: PZU, Hestia, Generali. Absolwent Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Wyższej Szkoły Bankowości i Finansów w Katowicach oraz Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, WZ w Chorzowie.

Autor: Maciej Makowski
Twórca serwisu FranczyzaBanku.pl
Trener, menadżer, przedsiębiorca (od 2009 r. prowadzi własną firmę). Redaktor naczelny almanachu oraz magazynu dla Pośredników Finansowych. Wykładowca studiów podyplomowych na kierunku "Zarządzanie sprzedażą i zespołem sprzedażowym" w Wyższej Szkole Bankowej w Opolu. Autor licznych artykułów dedykowanych branży finansowej oraz franczyzowej. Wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobył na rynku finansowym, ubezpieczeniowym oraz telekomunikacyjnym. Pracował w takich instytucjach jak CitiBank Handlowy, Raiffeisen Bank Polska, Bank BPH, Dom Finansowy QS, Telekomunikacja Polska. Współpracował z siecią Play oraz czołowymi Towarzystwami Ubezpieczeniowymi, m.in.: PZU, Hestia, Generali. Absolwent Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Wyższej Szkoły Bankowości i Finansów w Katowicach oraz Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, WZ w Chorzowie.

Oferty współpracy: franczyza / pośrednictwo

.