ROZWÓJ DOMU FINANSOWEGO QS
Jak ocenia Pan mijający rok, jaki on był dla Domu Finansowego QS?
To przede wszystkim rok wielu zmian – zmian na rynku finansowy, zmian prawnych i jednocześnie dużych zmian w Spółce. Dynamiczny rozwój rodzi ze sobą pewne zagrożenia, których udało nam się uniknąć, a nawet przekuć w sukces. W tym roku powiększyliśmy grono naszych dostawców, podpisaliśmy umowy z kolejnymi 10 instytucjami finansowymi i znacznie zwiększyliśmy portfel naszych produktów. Zostało to zauważone i docenione przez naszych partnerów. W tym roku o 32 proc. wzrósł wolumen sprzedaży, co jest już systematyczną kontynuacją lat ubiegłych i dobrym prognostykiem nadchodzącego roku.
Czyli zamykacie rok z sukcesem?
Zwiększenie sprzedaży to jedno, ale przede wszystkim powiększyliśmy zasięg naszej sieci partnerskiej. Pod koniec 2016 r. rozpoczęliśmy projekt budowy w Domu FinansowymQS modelu franczyzowego. W 2017 rok weszliśmy z 15 nowymi placówkami franczyzowymi, a do końca tego roku udało nam się zwiększyć ich liczbę czterokrotnie! Tę tendencję chcemy utrzymać w przyszłym roku. Jednocześnie nie zapominamy o sieci agentów, która również się rozrasta. Na koniec tego roku w całej Polsce jest już ponad 3500 biur sprzedających nasze usługi – to o 25 proc. więcej niż rok wcześniej.
Rozbudowa sieci sprzedaży idzie w parze z rozwojem produktowym?
Rozwój żadnej firmy nie byłby możliwy bez rozwoju jej usług. W dalszym ciągu głównym motorem naszych działań jest sprzedaż produktów finansowych z oferty bankowej i pozabankowej. W obu przypadkach w tym roku pozyskaliśmy nowych mocnych i wiarygodnych partnerów i w tym momencie oferujemy klientom najlepsze dostępne na rynku produkty, a ich zróżnicowanie pozwala na dostosowanie do potrzeb indywidualnych praktycznie każdego Klienta. Mimo, że rynek pośrednictwa finansowego w Polsce rozwija się bardzo stabilnie, my chcieliśmy pójść o krok dalej. Jeszcze w zeszłym roku rozpoczęliśmy sprzedaż ubezpieczeń. W tym roku wdrażaliśmy nowe produkty ubezpieczeniowe do naszych partnerów i rozwój tej linii sprzedażowej i produktowej będzie również jednym z głównych celów na rok 2018.
No właśnie –jak wygląda przyszłość Domu Finansowego QS? Co planujecie w 2018 r.
Przede wszystkim chcemy się rozwijać komplementarnie. Tak jak wspominałem, jednym z głównych elementów jest poszerzanie sieci placówek franczyzowych. Chcielibyśmy utrzymać dynamikę rozwoju z tego roku i podwoić liczbę placówek w przyszłym. Jednak nie w samej ilości upatrujemy sukces. Cały czas stawiamy na rozwój naszych partnerów i wsparcie ich w jak najlepszej obsłudze i pozyskiwaniu nowych klientów. Pomoże nam w tym z pewnością poszerzenie oferty ubezpieczeniowej, szczególnie uzupełnienie o produkty z kategorii ubezpieczeń osobowych a także wdrożenie nowych form pozyskiwania Klientów.
A czy w 2018 r. szykują się jakieś wyzwanie na rynku finansowym?
Przede wszystkim dwie poważne zmiany legislacyjne –z jednej strony jest to implementacja regulacji europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO), z drugiej ustawa o dystrybucji ubezpieczeń, wdrażająca do krajowego porządku prawnego zapisy unijnej dyrektywy IDD (Insurance Distribution Directive). W obu przypadkach, zmiany te mają na celu zwiększenie ochrony i wyrównanie poziomu nadzoru danych we wszystkich kanałach dystrybucji. Bez wątpienia wzmocnienie bezpieczeństwa i świadomości klienta to krok w odpowiednią stronę. Nasi partnerzy od lat funkcjonują przede wszystkim jako doradcy, a my oczywiście wprowadziliśmy również odpowiednie zmiany organizacyjne i informatyczne, tak żeby płynnie przeprowadzić wszystkie agencje współpracujące z Domem Finansowym QS przez procesy wynikające ze zmian prawnych. Nie ukrywam, że upatruję w tych zmianach również szanse rozwoju dla dużych brokerów finansowych, takich jak Dom Finansowy QS. Zapewniamy naszym agentom i placówkom franczyzowym wsparcie we wszystkich obszarach strategicznych, od rekrutacji przez szkolenia produktowe i proceduralne, po zaawansowany system sprzedaży czy zaplecze infrastrukturalne. Wielu małych pośredników, którzy nie posiadają odpowiedniego zaplecza systemowego może nie poradzić sobie z implementacją wymaganych zmian, co z kolei jest wielką szansą dla rozwoju modelu franczyzowego, a nawet konsolidacji rynku.