Cokolwiek byśmy nie mówili o profesjonalizmie osób rekrutujących, to trzeba stwierdzić, że to też ludzie i popełniają błędy oraz mają swoje uprzedzenia na podstawie zdobytych doświadczeń. Trzeba mieć trochę szczęścia, aby trafić na osobę, z którą „nadaje się na tych samych falach” i wpiszemy się w jej koncepcje zespołu. Jeden Pracodawca stawia na dobrą atmosferę i szuka osób, które potrafią współpracować w grupie, a drugi będzie poszukiwał egoistów, dla których liczy się tylko indywidualny wynik. Dlatego nie załamuj się, jeśli nie otrzymasz pracy, bo widocznie nie pasowałeś do koncepcji Pracodawcy i chyba lepiej, bo za miesiąc sam byś zrezygnował. Abstrahując od szczęścia, które – poniekąd z zasadą Pareto -stanowi 20%, jest jeszcze pozostałe 80%, na które masz wpływ.

Zanim przejdziemy do rozmowy rekrutacyjnej, musisz zrozumieć sedno sprawy, tj. czym jest rozmowa rekrutacyjna i po co rekruter się z Tobą spotyka?

Podczas interview Pracodawca chce:

  • Poznać Ciebie (Twój sposób wypowiedzi, prezentacji, czas na reakcję, zachowanie),
  • Zweryfikować zawartość Twojego CV, czy podane kwalifikacje są prawdziwe,
  • Poszerzyć wiedzę na temat niektórych faktów zawartych w Twojej aplikacji – dopytać i doprecyzować, zwłaszcza w przypadku ogólnego CV,
  • Sprawdzić na ile pasujesz do danego stanowiska oraz firmy,
  • Określić Twoją dyspozycyjność.

Jak wygląda standardowy proces rekrutacyjny?

Każdy Pracodawca ma swoje standardy i procedury rekrutacyjne. Proces kwalifikacyjny może składać się z kilku faz, lecz najczęściej składa się z następujących etapów:

  1. Analiza i selekcja CV (ten etap odbywa się poza Twoją obecnością, dlatego tak ważne jest sprofilowane i profesjonalne CV, które samo się „obroni”, bez Twojego udziału)
  2. Kontakt telefoniczny z Kandydatem – umówienie się na spotkanie. Czasami może to być już pierwsza rozmowa kwalifikacyjna.
  3. Pierwsza rozmowa kwalifikacyjna – tzw. „poznanie Kandydata”.
  4. Druga rozmowa kwalifikacyjna – realizacja zadań, ćwiczenia praktyczne, testy kompetencji weryfikujące twarde i miękkie umiejętności.
  5. Kwestie formalne, ustalenie wynagrodzenia, daty rozpoczęcia pracy, weryfikacja dokumentów.

Praktyczne wskazówki:

  • Zrób dobre pierwsze wrażenie.

    • Nie spóźnij się na spotkanie, sprawdź adres i zweryfikuj czas, jaki będzie Ci potrzebny na dojazd, weź poprawkę na ewentualne korki,
    • Wyprostuj się, uśmiechnij się i przywitaj. Nie podawaj dłoni jak śniętej ryby,
    • Zatroszcz się o odpowiedni strój. Pamiętaj, że w bankowości obowiązuje określony dresscode.
  • Bądź przygotowany do rozmowy. Zastanów się, co możesz zaoferować firmie i jakie są Twoje mocne strony. Zdobądź informacje o Pracodawcy.  Nie daj się zagiąć na standardowych pytaniach, dlatego opracuj wcześniej odpowiedzi. 
  • Mów na temat i same konkrety. Unikaj zbaczania z tematu, dygresji, szanuj czas rekrutera.

    • Wykaż się znajomością branży, lokalnego rynku,
    • Unikaj słów: jakoś, coś, spróbuję,
    • Udzielaj konkretnych i wyczerpujących odpowiedzi na pytania.
  • Pamiętaj o efekcie pierwszeństwa i świeżości, czyli najważniejsze informacje, które chcesz, żeby zapamiętał Pracodawca mów na początku i na końcu wypowiedzi.
  • Podtrzymuj kontakt wzrokowy z Pracodawcą, bądź miły i uśmiechnięty. 
  • Na końcu będziesz mieć czas, aby zadać ewentualne pytania Pracodawcy. Unikaj pytań, które łatwo można uzyskać w Internecie lub zostały podane w ogłoszeniu rekrutacyjnym. „Pytania dla samego pytania” są bez sensu i mogą rozdrażnić Pracodawcę.

 

 

Autorzy: Maciej Makowski, Łukasz Makowski

Wydawca: serwis FranczyzaBanku.pl

Maciej Makowski - trener, menadżer, przedsiębiorca (od 2009 r. prowadzi własną firmę). Redaktor naczelny magazynu dla Pośredników Finansowych. Wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobył na rynku finansowym, ubezpieczeniowym oraz telekomunikacyjnym. Pracował w takich instytucjach jak CitiBank Handlowy, Raiffeisen Bank Polska, Bank BPH, Dom Finansowy QS, Telekomunikacja Polska. Współpracował z siecią Play oraz czołowymi Towarzystwami Ubezpieczeniowymi, m.in.: PZU, Hestia, Generali. Łukasz Makowski – menedżer, doradca i trener biznesu z zakresu: zarządzania przedsiębiorstwem, procesów restrukturyzacji, marketingu, PR, sprzedaży, negocjacji, komunikacji oraz innych. Od roku 2010 prodziekan WZ w Chorzowie Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. Autor oraz recenzent wielu publikacji z zakresu zarządzania, polityki i gospodarki. Członek Rady Programowej specjalistycznych wydawnictw. Zdobywca grantu naukowego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Autorzy: Maciej Makowski, Łukasz Makowski
Wydawca: serwis FranczyzaBanku.pl
Maciej Makowski - trener, menadżer, przedsiębiorca (od 2009 r. prowadzi własną firmę). Redaktor naczelny magazynu dla Pośredników Finansowych. Wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobył na rynku finansowym, ubezpieczeniowym oraz telekomunikacyjnym. Pracował w takich instytucjach jak CitiBank Handlowy, Raiffeisen Bank Polska, Bank BPH, Dom Finansowy QS, Telekomunikacja Polska. Współpracował z siecią Play oraz czołowymi Towarzystwami Ubezpieczeniowymi, m.in.: PZU, Hestia, Generali. Łukasz Makowski – menedżer, doradca i trener biznesu z zakresu: zarządzania przedsiębiorstwem, procesów restrukturyzacji, marketingu, PR, sprzedaży, negocjacji, komunikacji oraz innych. Od roku 2010 prodziekan WZ w Chorzowie Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. Autor oraz recenzent wielu publikacji z zakresu zarządzania, polityki i gospodarki. Członek Rady Programowej specjalistycznych wydawnictw. Zdobywca grantu naukowego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Oferty współpracy: franczyza / pośrednictwo

.