ROZMOWA REKRUTACYJNA Z PRACODAWCĄ
Cokolwiek byśmy nie mówili o profesjonalizmie osób rekrutujących, to trzeba stwierdzić, że to też ludzie i popełniają błędy oraz mają swoje uprzedzenia na podstawie zdobytych doświadczeń. Trzeba mieć trochę szczęścia, aby trafić na osobę, z którą „nadaje się na tych samych falach” i wpiszemy się w jej koncepcje zespołu. Jeden Pracodawca stawia na dobrą atmosferę i szuka osób, które potrafią współpracować w grupie, a drugi będzie poszukiwał egoistów, dla których liczy się tylko indywidualny wynik. Dlatego nie załamuj się, jeśli nie otrzymasz pracy, bo widocznie nie pasowałeś do koncepcji Pracodawcy i chyba lepiej, bo za miesiąc sam byś zrezygnował. Abstrahując od szczęścia, które – poniekąd z zasadą Pareto -stanowi 20%, jest jeszcze pozostałe 80%, na które masz wpływ.
Zanim przejdziemy do rozmowy rekrutacyjnej, musisz zrozumieć sedno sprawy, tj. czym jest rozmowa rekrutacyjna i po co rekruter się z Tobą spotyka?
Podczas interview Pracodawca chce:
- Poznać Ciebie (Twój sposób wypowiedzi, prezentacji, czas na reakcję, zachowanie),
- Zweryfikować zawartość Twojego CV, czy podane kwalifikacje są prawdziwe,
- Poszerzyć wiedzę na temat niektórych faktów zawartych w Twojej aplikacji – dopytać i doprecyzować, zwłaszcza w przypadku ogólnego CV,
- Sprawdzić na ile pasujesz do danego stanowiska oraz firmy,
- Określić Twoją dyspozycyjność.
Jak wygląda standardowy proces rekrutacyjny?
Każdy Pracodawca ma swoje standardy i procedury rekrutacyjne. Proces kwalifikacyjny może składać się z kilku faz, lecz najczęściej składa się z następujących etapów:
- Analiza i selekcja CV (ten etap odbywa się poza Twoją obecnością, dlatego tak ważne jest sprofilowane i profesjonalne CV, które samo się „obroni”, bez Twojego udziału)
- Kontakt telefoniczny z Kandydatem – umówienie się na spotkanie. Czasami może to być już pierwsza rozmowa kwalifikacyjna.
- Pierwsza rozmowa kwalifikacyjna – tzw. „poznanie Kandydata”.
- Druga rozmowa kwalifikacyjna – realizacja zadań, ćwiczenia praktyczne, testy kompetencji weryfikujące twarde i miękkie umiejętności.
- Kwestie formalne, ustalenie wynagrodzenia, daty rozpoczęcia pracy, weryfikacja dokumentów.
Praktyczne wskazówki:
- Zrób dobre pierwsze wrażenie.
- Nie spóźnij się na spotkanie, sprawdź adres i zweryfikuj czas, jaki będzie Ci potrzebny na dojazd, weź poprawkę na ewentualne korki,
- Wyprostuj się, uśmiechnij się i przywitaj. Nie podawaj dłoni jak śniętej ryby,
- Zatroszcz się o odpowiedni strój. Pamiętaj, że w bankowości obowiązuje określony dresscode.
- Bądź przygotowany do rozmowy. Zastanów się, co możesz zaoferować firmie i jakie są Twoje mocne strony. Zdobądź informacje o Pracodawcy. Nie daj się zagiąć na standardowych pytaniach, dlatego opracuj wcześniej odpowiedzi.
- Mów na temat i same konkrety. Unikaj zbaczania z tematu, dygresji, szanuj czas rekrutera.
- Wykaż się znajomością branży, lokalnego rynku,
- Unikaj słów: jakoś, coś, spróbuję,
- Udzielaj konkretnych i wyczerpujących odpowiedzi na pytania.
- Pamiętaj o efekcie pierwszeństwa i świeżości, czyli najważniejsze informacje, które chcesz, żeby zapamiętał Pracodawca mów na początku i na końcu wypowiedzi.
- Podtrzymuj kontakt wzrokowy z Pracodawcą, bądź miły i uśmiechnięty.
- Na końcu będziesz mieć czas, aby zadać ewentualne pytania Pracodawcy. Unikaj pytań, które łatwo można uzyskać w Internecie lub zostały podane w ogłoszeniu rekrutacyjnym. „Pytania dla samego pytania” są bez sensu i mogą rozdrażnić Pracodawcę.