Rozmowa z Pracodawcą przebiega według ściśle określonego scenariusza. Każdy rekruter ma swój zestaw pytań i na podstawie uzyskanych odpowiedzi buduje wizerunek Kandydata. Dlatego też, wiedza i kompetencje są równie ważne, jak umiejętności ich zaprezentowania. Pamiętaj, że wygrywa ten, kto ma kwalifikacje oraz jest przygotowany do rozmowy. Poniżej znajdziesz pytania, które sprawiają największe trudności Kandydatom. Przedstawiono również „drugie dno”, czyli co kryje się za danym pytaniem oraz zamieszczono przykładowe odpowiedzi, które, niestety, nie gwarantują sukcesu, ponieważ na decyzję o zatrudnieniu ma wpływ wiele czynników. Zastanów się i stwórz swoje własne odpowiedzi, które będą zgodne z Twoją naturą.

Dlaczego nie pracujesz już w poprzedniej firmie?

Nie wspominaj, że nie potrafiłeś porozumieć się z szefem. Unikaj narzekania na poprzednią pracę, ponieważ stawia Cię to w złym świetle. Może być wiele innych powodów:

  • Redukcja etatów,
  • Brak możliwości rozwoju,
  • Kwestie osobiste, np. zmiana miejsca zamieszkania,
  • Firma, do której aplikujesz jest Ci bliższa z jakiś powodów, np. filozofii, według której działają, zasadami, którymi się kierują, podejściem do klienta, nowinkami, które wprowadzają, produktami.

Dlaczego powinniśmy Ciebie zatrudnić?

Pracodawca chce wiedzieć, co jako Pracownik wniesiesz do firmy:

  • Wiedzę,
  • Zaangażowanie,
  • Nową energię,
  • Bazę klientów,
  • Znajomość branży,
  • Doświadczenie.

Zareklamuj się, opowiedz w czym jesteś dobry, dzięki czemu firma skorzysta! Na przykład: Posiadam niezbędne doświadczenie, znam rynek, branżę oraz techniki sprzedaży. Lubię kontakt z klientem i potrafię sam sobie zorganizować pracę, więc zaoszczędzicie Państwo czas na wdrożeniu mojej osoby.

Dlaczego starasz się o tę pracę?

Pytanie, które ma zweryfikować Twój motyw działania. Czy jest coś niestandardowego, co zauważyłeś w danej firmie czy szukasz, bo szukasz i nie ważne gdzie. Po drugie, takie pytanie weryfikuje, czy zadałeś sobie trud zapoznania się z profilem firmy, czym się zajmuje, co sprzedaje, jakie ma cele.

Przykładowa odpowiedź: Zależy mi na pracy w stabilnej firmie, w której mogę pracować z klientem i poszerzać swoją wiedzę z bankowości, a z tego, co wiem, Państwa firma to zapewnia. Wiem, że wprowadzili Państwo do oferty nowy produkt i chciałbym mieć możliwość oferować go klientom, bo uważam, że ma wiele korzyści.

Jakie są Twoje wady?

Nie ma idealnych Kandydatów, a Pracodawca chce wiedzieć czy jesteś świadomy swoich słabych stron. Warto zaznaczyć, że przy tym pytaniu 80% Kandydatów nagina w zakresie pewnych informacji, a pozostałe 20% jest szczera i zazwyczaj nie dostaje pracy. Niestety, musisz coś powiedzieć, żeby nie wyjść na narcyza.

Wymieniając wadę nie zapomnij wspomnieć jak sobie z nią radzisz, np. „Jestem typową Zosią samosią”, która sama chce wszystko zrobić, ale pracuje nad tym i podejmując nowe zadania już analizuję, co mogę przekazać innym osobom.

Unikaj sztampowych odpowiedzi, w stylu: jestem perfekcjonistą i to mi przeszkadza w pracy lub jestem pracoholikiem, bo uwielbiam swoją pracę.

Twój największy sukces lub Twoja największa zaleta - mocna strona?

Pytanie, które weryfikuje Twój potencjał i ambicje. Warto dostosować nasz sukces do oczekiwań Pracodawcy, które podał w ogłoszeniu. Jeśli Pracodawca szuka osoby, która będzie sprzedawać, to pochwal się sukcesami sprzedażowymi. Jeśli poszukuje osób kreatywnych to powiedz, co wymyśliłeś i zrealizowałeś, również poza życiem zawodowym, bo kreatywność może mieć miejsce w życiu prywatnym i być związana z naszymi zainteresowaniami.  

Jakie są Twoje oczekiwania finansowe. Ile chciałabyś zarabiać?

Z doświadczenia to pytanie sprawia największe trudności Kandydatom. Jeśli odpowiedź wprost jest dla Ciebie mało komfortowa to możesz użyć poniższych odpowiedzi:

  • Chciałbym zarabiać 20% więcej niż w mojej ostatniej firmie.
  • Chciałbym docelowo zarabiać XXX PLN, aczkolwiek jestem osobą otwartą na propozycję, co chciałbym podkreślić, aby moja kandydatura nie została przekreślona ze względów finansowych.

Zawsze podawaj kwotę brutto! Jeśli podajesz wynagrodzenie netto to podkreśl, że chciałbyś otrzymywać „na rękę” … PLN. W tej kwestii musisz zostać poprawnie zrozumianym przez Pracodawcę, bo ewentualne błędy w komunikacji później ciężko odkręcić.

Gdzie widzisz się za 5 lat?

Pytanie, które budzi spore kontrowersje, ponieważ odpowiedź może zostać zinterpretowana na wiele sposób. Jak powiesz, że dalej na stanowisku Doradcy Klienta, to można Ci zarzucić, że nie jesteś ambitny. Jak odpowiesz, że na stanowisku Dyrektora Oddziału, to osoba, która jest obecnym dyrektorem i prowadzi rozmowę rekrutacyjną, może poczuć się zagrożona. Najlepiej odpowiedzieć ogólnie, że za 5 lat będziesz świętować pięciolecie w tej firmie. Możesz dodać, że w tym okresie chciałbyś się rozwijać i awansować.

Proszę sprzedać mi ……

Scenki sprzedażowe w sztucznej atmosferze, w której rekruter udaje klienta nie należą do ulubionych czynności Kandydatów. Dla pocieszenia, każdy Kandydat przechodzi przez to samo. Ważne, abyś zaprezentował swój warsztat i pokazał, że wiesz, na czym polega sprzedaż tj. odpowiednim powitaniu, zdiagnozowaniu potrzeb klienta, prezentowaniu oferty językiem korzyści, zbijaniu obiekcji i finalizacji.

Jakie masz pomysły na pozyskanie nowych klientów?

Udzielając odpowiedzi, pokaż, że masz pomysł na pozyskanie nowych klientów, ale nie powinieneś zdradzać wszystkiego. Zachowaj „asa w rękawie” na pierwszy dzień pracy, już po zatrudnieniu.

Możesz powiedzieć: Pozwolę sobie na podanie 3 pomysłów, natomiast szczegółowy plan przedstawię w pierwszym tygodniu pracy po podpisaniu umowy.

Nietypowe pytania na kreatywność i inteligencję oraz radzenie sobie w trudnych sytuacjach

  • 10 zastosowań spinacza,
  • Jaki sport najlepiej oddaje Twoją osobowość?
  • Proszę opisać swoją miejscowość i zachęcić mnie do jej odwiedzenia?
  • Ile razy dziennie wskazówki zegara pokrywają się?
  • Dlaczego piłka tenisowa pokryta jest meszkiem?

Takie pytania mają na celu zweryfikować Twoją dyspozycję na sytuacje nieszablonowe, kiedy jesteś zaskoczony. Raczej nie jesteś w stanie przewidzieć takich pytań, lecz musisz w krótkim czasie je „przetrawić” i odpowiedzieć.

Jeśli nie jesteś kreatywny to obroń swoją pozycję rzetelnością. Powiedz, że jesteś osobą, która ma problem z wymyślaniem czegoś na poczekaniu. W zamian możesz zaoferować sumienność oraz rzetelną wiedzę. W pracy, jeśli czegoś nie wiesz, to wolisz przyznać się przed Klientem, przeprosić go i poinformować, że za chwilę się dowiesz, aniżeli wymyślać i wprowadzać go w błąd.

Jak planujesz swój dzień pracy oraz jakich narzędzi używasz w organizacji swojej pracy?

Pokaż, że jesteś osobą zorganizowaną, która planuje swoją pracę. Wspomnij o kilku technikach, dzięki którym uwiarygodnisz swoją wypowiedź.

Przykładowa odpowiedź: Korzystam z tradycyjnego kalendarza, organizera, który mam zawsze pod ręką. Zwykle wieczorem planuję następny dzień. W organizowaniu pracy wykorzystuję podstawową zasadę 60/40 oraz macierz Eisenhowera, czy zasadę ALPEN, ponieważ uważam, że są najbardziej efektywne i sprawdzają się w mojej dotychczasowej pracy.

Proszę opowiedzieć o swoim dotychczasowym doświadczeniu

Pytanie wydaje się dość proste, ale na podstawie udzielonej odpowiedzi można zweryfikować Twój styl wypowiedzi oraz umiejętność prezentacji. Dlatego, przygotuj krótką prezentację, maksymalnie 10 zdań na temat swojego doświadczenia, która będzie atrakcyjna dla Pracodawcy, tzn. będzie nawiązywać do wymagań, które stawiane są przyszłym pracownikom. Twoja prezentacja powinna być odpowiedzią na pytanie: czy i dlaczego Twoje doświadczenie będzie przydatne na stanowisku, na które aplikujesz?

Pytania podstawowe - branżowe

Pytania branżowe mają na celu weryfikację Twojego stanu wiedzy. Odpowiedź dobra to odpowiedź poprawna.  Jeśli nie wiesz to nie udawaj. Przyznaj się, że nie znasz odpowiedzi i zniwelujesz braki. Przykładowe pytania:

  • Co to jest WIBOR?
  • Z czego składa się oprocentowanie kredytu hipotecznego?
  • Jakie znasz produkty bankowe dla klienta indywidualnego?
  • Pytania z tabliczki mnożenia, ile jest 6 x 6 - 6?

 

 

Autorzy: Maciej Makowski, Łukasz Makowski

Wydawca: serwis FranczyzaBanku.pl

Maciej Makowski - trener, menadżer, przedsiębiorca (od 2009 r. prowadzi własną firmę). Redaktor naczelny magazynu dla Pośredników Finansowych. Wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobył na rynku finansowym, ubezpieczeniowym oraz telekomunikacyjnym. Pracował w takich instytucjach jak CitiBank Handlowy, Raiffeisen Bank Polska, Bank BPH, Dom Finansowy QS, Telekomunikacja Polska. Współpracował z siecią Play oraz czołowymi Towarzystwami Ubezpieczeniowymi, m.in.: PZU, Hestia, Generali. Łukasz Makowski – menedżer, doradca i trener biznesu z zakresu: zarządzania przedsiębiorstwem, procesów restrukturyzacji, marketingu, PR, sprzedaży, negocjacji, komunikacji oraz innych. Od roku 2010 prodziekan WZ w Chorzowie Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. Autor oraz recenzent wielu publikacji z zakresu zarządzania, polityki i gospodarki. Członek Rady Programowej specjalistycznych wydawnictw. Zdobywca grantu naukowego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Autorzy: Maciej Makowski, Łukasz Makowski
Wydawca: serwis FranczyzaBanku.pl
Maciej Makowski - trener, menadżer, przedsiębiorca (od 2009 r. prowadzi własną firmę). Redaktor naczelny magazynu dla Pośredników Finansowych. Wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobył na rynku finansowym, ubezpieczeniowym oraz telekomunikacyjnym. Pracował w takich instytucjach jak CitiBank Handlowy, Raiffeisen Bank Polska, Bank BPH, Dom Finansowy QS, Telekomunikacja Polska. Współpracował z siecią Play oraz czołowymi Towarzystwami Ubezpieczeniowymi, m.in.: PZU, Hestia, Generali. Łukasz Makowski – menedżer, doradca i trener biznesu z zakresu: zarządzania przedsiębiorstwem, procesów restrukturyzacji, marketingu, PR, sprzedaży, negocjacji, komunikacji oraz innych. Od roku 2010 prodziekan WZ w Chorzowie Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. Autor oraz recenzent wielu publikacji z zakresu zarządzania, polityki i gospodarki. Członek Rady Programowej specjalistycznych wydawnictw. Zdobywca grantu naukowego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Oferty współpracy: franczyza / pośrednictwo

.