Dotychczas skupiliśmy się na oczekiwaniach Pracodawcy oraz jak napisać sprofilowane CV, aby zyskać przewagę konkurencyjną i zostać dostrzeżonym przez Pracodawcę wśród setek Kandydatów. Jeśli dostosujesz się do wszystkich wskazówek, to zaproszenie na rozmowę rekrutacyjną jest kwestią czasu. Zanim dojdzie do spotkania w cztery oczy, należy pamiętać o pierwszym kontakcie za pomocą maila oraz telefonu.

Część kandydatów zostaje zdyskwalifikowanych na tym etapie, z uwagi na brak standardów, które obowiązują podczas komunikacji formalnej. Wysyłając wiadomość do swojego przyszłego Pracodawcy, musisz zadbać o odpowiednią etykietę biznesową, tj.

  • Adres e-mail nadawcy: wiadomość wysyłaj z oficjalnej skrzynki, która zawiera imię i nazwisko.
  • Temat maila: Rekrutacja na stanowisko: (nazwa stanowiska) lub numer referencyjny.
  • Zwrot grzecznościowy – powitanie, np. Szanowni Państwo, Dzień dobry, Szanowny Panie, Witam serdecznie.
  • Treść maila, bez błędów ortograficznych i stylistycznych.
  • Tzw. stopka, pozdrawiam / z poważaniem i podpis (imię i nazwisko).

Mail standardowy

Szanowni Państwo
W nawiązaniu do ogłoszenia rekrutacyjnego zamieszczonego na portalu FranczyzaBanku.pl, w załączeniu przesyłam dokumenty aplikacyjne i tym samym zgłaszam chęć udziału w procesie rekrutacji.

Z poważaniem, Maciej Makowski

Mail biznesowy będący propozycją współpracy

Szanowni Państwo,
W odpowiedzi na ogłoszenie zamieszczone na portalu FranczyzaBanku.pl dotyczące stanowiska Doradcy Klienta o numerze referencyjnym P/123, przesyłam w załączeniu moją aplikację.

Chętnie podzielę się z Państwem moimi spostrzeżeniami na temat jakości obsługi klienta w placówkach bankowych, ponieważ z własnej inicjatywy przeprowadziłem badanie Mr Shopper’a. Ponadto, sukcesywnie poszerzam swoją wiedzę nt. produktów finansowych poprzez udział w specjalistycznych szkoleniach oraz czytanie branżowych portali.

Pozdrawiam, Maciej Makowski

Aby Pracodawca mógł Cię zaprosić na rozmowę, musi najpierw z Tobą porozmawiać przez telefon. Jeśli otrzymasz zaproszenie wyłącznie drogą mailową to lepiej podziękuj za udział w procesie rekrutacyjnym i zostań w domu, bo to świadczy o braku profesjonalizmu ze strony Pracodawcy.

Kontakt telefoniczny wpływa na proces oceny i tzw. pierwsze wrażenie. Można wiele zyskać i zdobyć dobrą pozycję wyjściową do bezpośredniej rozmowy rekrutacyjnej, ale można też zaprzepaścić szansę i zostać wykluczonym z walki o wakat. Wiele firm traktuje kontakt telefoniczny jako etap preselekcji i prowadzi standardową rozmowę rekrutacyjną. Jeśli rekruter zada Ci pytanie czy możesz teraz rozmawiać, a Ty się zgodzisz, to oznacza, że może z Tobą przeprowadzić rozmowę rekrutacyjną. Niby oczywiste, ale często z automatu odpowiadamy „tak, proszę”, a de facto jesteśmy w centrum handlowym czy autobusie. W takich okolicznościach raczej nie będziesz czuć się komfortowo, kiedy pozostali pasażerowie będą słuchać o Twoim doświadczeniu albo, gdy tłumaczysz się, dlaczego już nie pracujesz w danej firmie. Jeśli nie możesz rozmawiać to grzecznie przeproś rozmówcę i zapytaj czy możesz przełożyć rozmowę na inny dogodny termin, ponieważ teraz nie możesz swobodnie rozmawiać.

Pamiętaj, że w momencie wysłania pierwszej aplikacji, Twój telefon, który podałeś w CV, służy do kontaktów służbowych. Wszystkie połączenia z numerów, których nie masz zapisanych w swojej książce telefonicznej, mogą pochodzić od potencjalnego Pracodawcy, dlatego zadbaj o pierwsze wrażenie. Odbierając telefon zwrotem: „czego…? lub „hello…” na pewno nie zwiększysz swoich szans. Jeśli nie masz nawyku przedstawiania się imieniem i nazwiskiem (z czasem nabędziesz), to odbierz telefon i powitaj rozmówcę standardowym, ale miłym „Tak, słucham?”.

Podsumowując, kontakt telefoniczny:

  • To pierwsze wrażenie, więc odbierz go profesjonalnie, zwłaszcza, gdy masz pracować z klientem, najlepiej imieniem i nazwiskiem lub „tak, słucham?”
  • Jeśli nie możesz rozmawiać, to powiedz o tym i nie wstydź się. Przeproś, że teraz nie możesz rozmawiać i zapytaj czy możesz oddzwonić. Umów się na konkretny termin.
  • Pamiętaj, że jeśli zgodzisz się rozmawiać, rekruter może zacząć przeprowadzać rozmowę rekrutacyjną – przez telefon.
  • Po rozmowie potwierdź nazwę i adres firmy, godzinę, osobę, z którą masz się spotkać, co masz zabrać na rozmowę rekrutacyjną. Chyba, że firma wyśle stosownego maila.

 

 

Autorzy: Maciej Makowski, Łukasz Makowski

Wydawca: serwis FranczyzaBanku.pl

Maciej Makowski - trener, menadżer, przedsiębiorca (od 2009 r. prowadzi własną firmę). Redaktor naczelny magazynu dla Pośredników Finansowych. Wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobył na rynku finansowym, ubezpieczeniowym oraz telekomunikacyjnym. Pracował w takich instytucjach jak CitiBank Handlowy, Raiffeisen Bank Polska, Bank BPH, Dom Finansowy QS, Telekomunikacja Polska. Współpracował z siecią Play oraz czołowymi Towarzystwami Ubezpieczeniowymi, m.in.: PZU, Hestia, Generali. Łukasz Makowski – menedżer, doradca i trener biznesu z zakresu: zarządzania przedsiębiorstwem, procesów restrukturyzacji, marketingu, PR, sprzedaży, negocjacji, komunikacji oraz innych. Od roku 2010 prodziekan WZ w Chorzowie Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. Autor oraz recenzent wielu publikacji z zakresu zarządzania, polityki i gospodarki. Członek Rady Programowej specjalistycznych wydawnictw. Zdobywca grantu naukowego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Autorzy: Maciej Makowski, Łukasz Makowski
Wydawca: serwis FranczyzaBanku.pl
Maciej Makowski - trener, menadżer, przedsiębiorca (od 2009 r. prowadzi własną firmę). Redaktor naczelny magazynu dla Pośredników Finansowych. Wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobył na rynku finansowym, ubezpieczeniowym oraz telekomunikacyjnym. Pracował w takich instytucjach jak CitiBank Handlowy, Raiffeisen Bank Polska, Bank BPH, Dom Finansowy QS, Telekomunikacja Polska. Współpracował z siecią Play oraz czołowymi Towarzystwami Ubezpieczeniowymi, m.in.: PZU, Hestia, Generali. Łukasz Makowski – menedżer, doradca i trener biznesu z zakresu: zarządzania przedsiębiorstwem, procesów restrukturyzacji, marketingu, PR, sprzedaży, negocjacji, komunikacji oraz innych. Od roku 2010 prodziekan WZ w Chorzowie Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. Autor oraz recenzent wielu publikacji z zakresu zarządzania, polityki i gospodarki. Członek Rady Programowej specjalistycznych wydawnictw. Zdobywca grantu naukowego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Oferty współpracy: franczyza / pośrednictwo

.