Biil Gates wypowiedział brzemienne słowa, że biznes każdej firmy zaczyna się i kończy na dogłębnej analizie liczb. Niezależnie od tego czym dana firma się zajmuje, jeżeli nie potrafi wyciągnąć wniosków z faktów dotyczących własnej działalności i podejmuje decyzje oparte na powierzchownych informacjach lub intuicji, w ostatecznym rozrachunku zapłaci za to wysoką cenę. Dodam, że program excel nie kłamie i skrupulatne prowadzenie bilansu w postaci kosztów stałych, zmiennych oraz przychodów pozwala na racjonalne prowadzenie biznesu. Nieraz byłem świadkiem wdrożenia do firmy ewidencji kosztów i systematycznej analizy. Podczas ewidencjonowania poszczególnych pozycji kosztowych, kontrahent spoglądając na pole „suma”, robił coraz większe oczy ze zdumienia. Stwierdził, że wydawało mu się, że „tego wszystkiego” jest mniej. Tak to już jest, wydaje się, że jest mało kosztów i wydaje się więcej niż powinno!

Jak mawiał Andrew Carnegie: "Pilnuj kosztów, zyski zatroszczą się same o siebie".

Nie ma małych oszczędności, są tylko oszczędności. Te słowa zawierają mądrość przedsiębiorczych ludzi, ponieważ w niepozornych kosztach można znaleźć spore oszczędności. Aby poprawić zysk netto można zwiększyć przychody lub obniżyć koszty. Na podstawie własnych doświadczeń oraz współpracy z franczyzobiorcami, stworzyłem listę kosztów, które są generowane podczas prowadzenia placówki partnerskiej.

  1. Opłaty na rzecz franczyzodawcy z tytułu rozpoczęcia współpracy, know – how, serwisu IT, marketingu. Pamiętajmy, że franczyzodawca jest partnerem biznesowym i opłaty wstępne czy stałe można negocjować.
  2. Czynsz za placówkę. Wysokość jest ściśle skorelowana z aktualną koniunkturą na rynku. Jeśli koszt z tytułu najmu będzie znacząco wpływał na brak osiągnięcia progu rentowności, powinieneś zweryfikować ilu klientów pozyskujesz „z ulicy”. Jeśli będziesz prowadzić placówkę od kilku lat i dzięki tej lokalizacji zyskujesz w miesiącu kilku nowych klientów, warto przemyśleć zmianę adresu o jedną przecznicę dalej za mniejsze pieniądze. Uprzednio zaplanowana akcja informacyjna wśród dotychczasowych klientów nie spowoduje ich utraty. Aby dowiedzieć się, która forma pozyskania klienta jest najskuteczniejsza, Twoi pracownicy muszą obligatoryjnie każdego nowego konsumenta pytać, skąd dowiedział się o ofercie. Wówczas ocenisz efektywność marketingu i zyskasz niepowtarzalnie cenną informację.
  3. Prąd i energia. Na rynku nie ma już monopolu, mniej znane firmy oferują bardziej konkurencyjne ceny.
  4. Pracownicy. Oczywiście personel to kapitał i zasoby, lecz z punktu widzenia ekonomii to koszt. Najdobitniej tę pozycję opisuje Nick Hanauer, cytując: „każdy, kto prowadził biznes, wie, że zatrudnianie nowych ludzi jest dla kapitalistów ostatecznością”. Dlatego też, należy skoncentrować się na skutecznym zarządzaniu i wykorzystaniu potencjału, aniżeli dublowaniu nieefektywnych zasobów.
  5. Księgowość. Niektórzy przedsiębiorcy osobiście prowadzą księgi finansowe, w większych firmach właściciele zatrudniają księgową, lecz zdecydowana większość franczyzobiorców decyduje się na outsourcing tej usługi i współpracuje z biurem księgowym. Na rynku istnieją zasadniczo dwie formy płatności, w cyklach miesięcznych: zryczałtowana lub za ilość dokumentów. W zależności od liczby faktur warto zastanowić się nad optymalną formą. Osobiście podpisuje się pod słowami Forda, że jeśli ktoś potrafi zrobić coś lepiej, to zleć mu to. Zbyt wiele kosztują ewentualne błędy popełnione w dokumentach finansowych, a czas poświęcony na aktualizację wiedzy jest niewspółmierny do kosztu ponoszonego na rzecz profesjonalnego biura księgowego.
  6. ZUS. Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą powyżej dwóch lat jest zobowiązana do opłacania pełnych składek. Jeśli rozpoczniesz działalność w drugim lub w kolejnych dniach miesiąca będziesz objęty preferencyjnym ZUS'em przez okres 25 miesięcy, a nie przez 24 miesiące. Dlatego nigdy nie rozpoczynaj działalności pierwszego dnia miesiąca. W tym przypadku, drugi jest lepszy od pierwszego!
  7. Artykuły biurowe, typu papier, koszulki, teczki, tonery. Pytanie jak często będziesz jeździć po artykuły i w przypadku kilku placówek, kto je będzie dostarczać? Jeśli robią to pracownicy, to prawdopodobnie będą zakupywać papier i inne produkty w najbliższym sklepie w centrum po wyższych cenach. Jeśli chcesz robić zakupy w hurtowni i sam zaopatrywać swoje placówki, pamiętaj, że będziesz ponosić koszty w postaci benzyny i czasu. Na rynku istnieją firmy, które zajmują się outsourcingiem tego typu usług.
  8. Telefonia stacjonarna, komórkowa oraz internet. Zasada jest jedna, im krótszy czas umowy tym lepiej. Pamiętaj, że w przypadku zamknięcia placówki, długoterminowe umowy, kary za skrócenie okresu wypowiedzenia i aktywne kontrakty „dobiją” Cie z podwójnym impetem. Firma już zakończyła sprzedaż, a na wyhamowanie kosztów firmy trzeba jeszcze poczekać. Umowy na 12 miesięcy, bez urządzenia są najbardziej rentowne, ponieważ płacimy za samą usługę i nie kredytujemy urządzenia. W biznesie nie ma nic za darmo. Jak jesteś próżny i chcesz najnowszego Iphona, to musisz za niego odpowiednio zapłacić.  
  9. Ochrona, monitoring, konwój. Warto przeanalizować oferty kilku firm i wybrać optymalne rozwiązanie. Chyba, że franczyzodawca narzuca nam konkretną firmę ochroniarską.
  10. Usługi pocztowe, kurierskie. Dobrym rozwiązaniem jest usługa dostępna na poczcie polskiej, która umożliwia bezgotówkowe korzystanie z wysyłki. Należy podpisać umowę centralną z doradcą biznesowym, doskonale sprawdza się w przypadku kilku placówek. Wówczas każdy pracownik dokonuje wysyłki poczty na podstawie książki rejestru. Wiele zyskujemy, bo nie ma obrotu gotówki wśród pracowników i mamy jedną zbiorczą fakturę dzięki czemu monitorujemy koszty. Jeśli mamy księgową, która rozlicza nas za ilość faktur, to redukujemy znacząco ilość dokumentów księgowych.
  11. Prowadzenie rachunku bankowego. Zgodnie z maksymą: szewc bez butów chodzi. Polecam artykuł: „Konto za 0zł – prawda czy fałsz?”, opublikowany w serwisie FranczyzaBanku.pl
  12. Koszty eksploatacyjne samochodu. Warto pomyśleć nad instalacją gazową w samochodach służbowych, która przy obecnych cenach zwraca się już przy niespełna 10 tyś. kilometrów! Ponadto, na rynku dostępne są karty flotowe, które ułatwiają podgląd kosztów i otrzymujemy, jak w przypadku usług pocztowych, jedną fakturę.
  13. Koszty marketingowe typu wizytówki, ulotki, foldery. Zazwyczaj z tego rodzaju kosztów rezygnuje się w pierwszej kolejności. Z marketingiem jest tak, że połowa budżetu jest dobrze spożytkowana, tylko nikt nie wie, która to połowa. Przede wszystkim trzeba zastanowić się do jakiego klienta chcę się trafić, a później, gdzie on przebywa i jakie narzędzia będą najbardziej skuteczne.
  14. Czas to też koszt, dlatego wykorzystuj go efektywnie.

Powyższa lista nie wyczerpuje wszystkich pozycji, służy jako punkt wyjścia. Na podstawie artykułu "Analiza systemów franczyzowych i kalkulacja kosztów" należy stworzyć tabelę, podzielić ją na koszty stałe oraz zmienne, wpisać kwoty z dokładnością co do grosza. W przypadku kosztów zmiennych, typu usługi pocztowe, artykuły biurowe, należy uśrednić i przyjąć określony budżet. Na podstawie sumy kosztów jesteś w stanie określić próg rentowności biznesu. Ponadto zweryfikuj każdą usługę w oparciu o realia rynkowe i sprawdź czy można wynegocjować lepsze warunki i obniżyć cenę. Najwięcej płacimy za przyzwyczajenie. Mam już umowę z firmą „XYZ” od kilku lat i tak jest dobrze, oczywiście dobrze dla Twojego kontrahenta! Paradoksalnie nowi klienci mają lepsze oferty, aniżeli stali. Nie dba się o lojalność klientów, a wciąż koncentruje się na pozyskaniu nowych. Korzystajmy z tego prawidła i podpisujmy atrakcyjne kontrakty.

 

 

Autor: Maciej Makowski

Twórca serwisu FranczyzaBanku.pl

Trener, menadżer, przedsiębiorca (od 2009 r. prowadzi własną firmę). Redaktor naczelny almanachu oraz magazynu dla Pośredników Finansowych. Wykładowca studiów podyplomowych na kierunku "Zarządzanie sprzedażą i zespołem sprzedażowym" w Wyższej Szkole Bankowej w Opolu. Autor licznych artykułów dedykowanych branży finansowej oraz franczyzowej. Wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobył na rynku finansowym, ubezpieczeniowym oraz telekomunikacyjnym. Pracował w takich instytucjach jak CitiBank Handlowy, Raiffeisen Bank Polska, Bank BPH, Dom Finansowy QS, Telekomunikacja Polska. Współpracował z siecią Play oraz czołowymi Towarzystwami Ubezpieczeniowymi, m.in.: PZU, Hestia, Generali. Absolwent Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Wyższej Szkoły Bankowości i Finansów w Katowicach oraz Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, WZ w Chorzowie.

Autor: Maciej Makowski
Twórca serwisu FranczyzaBanku.pl
Trener, menadżer, przedsiębiorca (od 2009 r. prowadzi własną firmę). Redaktor naczelny almanachu oraz magazynu dla Pośredników Finansowych. Wykładowca studiów podyplomowych na kierunku "Zarządzanie sprzedażą i zespołem sprzedażowym" w Wyższej Szkole Bankowej w Opolu. Autor licznych artykułów dedykowanych branży finansowej oraz franczyzowej. Wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobył na rynku finansowym, ubezpieczeniowym oraz telekomunikacyjnym. Pracował w takich instytucjach jak CitiBank Handlowy, Raiffeisen Bank Polska, Bank BPH, Dom Finansowy QS, Telekomunikacja Polska. Współpracował z siecią Play oraz czołowymi Towarzystwami Ubezpieczeniowymi, m.in.: PZU, Hestia, Generali. Absolwent Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Wyższej Szkoły Bankowości i Finansów w Katowicach oraz Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, WZ w Chorzowie.

Oferty współpracy: franczyza / pośrednictwo

.