Biznes na zasadach franczyzy cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Przyszli franczyzobiorcy poszukują optymalnego rozwiązania, które spełniać będzie ich oczekiwania oraz idealnego miejsca na własny biznes. Mapa wolnych lokalizacji, w których można otworzyć własną placówkę bankową sukcesywnie się kurczy. Niestety, „wolnych miejscowości” nie przybywa, a w obliczu kolejnych fuzji bankowych sytuacja jeszcze bardziej się komplikuje. Mimo "ograniczeń przestrzennych", trzeba przyznać, że wachlarz oferowanych systemów jest dość szeroki i ich porównanie nastręcza wiele trudności oraz pochłania dużo czasu!

Niestety na rynku coraz częściej pojawiają się systemy partnerskie pseudo-franczyzodawców, którzy poza opłatą wstępną i nieznanym logo niewiele zapewniają, a przecież fundamentem franczyzy jest sprawdzony biznes, zweryfikowany w realiach rynkowych! Dlatego też, zachęcam przyszłych franczyzobiorców do współpracy z renomowanymi franczyzodawcami. Nie deprecjonuję mniej znanych systemów partnerskich, lecz decydując się na biznes z franczyzodawcą, który dopiero rozwija markę, należy liczyć się ze zwiększonym ryzykiem. Tym samym, należy wymagać od relatywnie nowego na rynku franczyzodawcy, preferencyjnych warunków współpracy oraz solidnego wsparcia w promowaniu nieznanego brandu. Uczciwym rozwiązaniem wydaje się być partycypacja franczyzodawcy w kosztach utworzenia nowej placówki, zaś jakakolwiek opłata licencyjna za przystąpienie do systemu jest bezpodstawna i niedopuszczalna.

Na etapie planowania powinno skorzystać się z wszystkich możliwych narzędzi. Zanim dokona się oceny jakiegokolwiek systemu, należy pamiętać, że rynek zmienia się z godziny na godzinę i zawsze powinno się sięgać po możliwie jak najnowsze informacje oraz dodatkowo uzupełniać je wiedzą czerpaną bezpośrednio ze sprawdzonych źródeł. Dziś nie można w 100% zawierzać forom internetowym, ponieważ nie spełniają już swojej roli opiniotwórczej. Informacje pozyskane z sieci należy traktować jako pewną składową całego procesu decyzyjnego. Byli franczyzobiorcy, którzy zamknęli placówki, bo nie sprawdzili się w tym biznesie lub podjęli pochopne decyzje niepoprzedzone rzetelną analizą, narzekają gdzie tylko mogą. Zbyt optymistyczne opinie też nasuwają wiele wątpliwości, ponieważ firmy PR-owe oferują usługi, które polegają na wpisywaniu na forach pozytywnych opinii na temat swojego klienta. Warto zweryfikować system franczyzowy poprzez kontakt z innym franczyzobiorcą, który pomoże w ocenie systemu.

W całej palecie możliwości pozyskiwania informacji, wydaje się najbardziej racjonalne zasięgać rady ekspertów oraz bezpośrednio u źródła, czyli u franczyzodawcy i jego partnerów. Serwis FranczyzaBanku.pl rekomenduje wyłącznie sprawdzone pomysły na biznes oraz najbardziej transparentne systemy franczyzowe. Wiele propozycji biznesowych można znaleźć w publikacji „Przewodnik dla Pośredników Finansowych”, który zawiera oferty współpracy Instytucji Finansowych działających na rynku consumer finance (banki, pośrednicy finansowi, instytucje pożyczkowe). Przewodnik ma ułatwić nawiązanie współpracy z nowymi Partnerami Biznesowymi i umożliwić Przedsiębiorcom dostęp do nowych produktów finansowych oraz koncepcji biznesowych.

Warto podkreślić, że każdy przedsiębiorca ma inne oczekiwania od systemu partnerskiego i różne podejścia do biznesu. Dlatego też przyszły franczyzobiorca, proces wyboru systemu partnerskiego powinien rozpocząć od siebie! Należy ustalić, czego oczekuje się od systemu partnerskiego, jaki zakłada się model biznesowy, którymi kanałami zamierza docierać do klientów i na jakim profilu się skupić. Jeśli sami nie wiemy czego chcemy, to nie będziemy wiedzieć czego oczekiwać od franczyzodawcy i jaką ofertę wybrać.

Kolejne obszary, na które należy zwrócić uwagę to: rodzaj klienta obsługiwany w systemie partnerskim, restrykcje dotyczące lokalizacji, aspekty prawne, liberalizacja w polityce kadrowej, zapisy w umowie, oferowane wsparcie ze strony franczyzodawcy, elastyczność w procesie sprzedaży, rozpoznawalność marki, rentowność modelu biznesowego, atrakcyjność oraz dostępność produktów.

Wiele cennych informacji można uzyskać w poradniku Franczyzobiorcy „Własny biznes franczyzowy. Jak wybrać najlepszą franczyzę bankową?”, który stanowi kompendium wiedzy na temat franczyzy. Zawiera informacje o rynku, stawia pytania weryfikujące predyspozycje przedsiębiorcy oraz porusza ważne kwestie, które należy omówić na spotkaniu z franczyzodawcą. Opisuje proces nawiązania współpracy z franczyzodawcą oraz na jakie aspekty zwrócić uwagę w umowie franczyzowej. Wskazuje, czym kierować się przy wyborze lokalizacji oraz jak przeprowadzić sprawny proces adaptacji lokalu. Radzi jak skutecznie zrekrutować najlepszych kandydatów. Opisuje zagrożenia oraz możliwości, waży plusy i minusy, dostarcza sprawdzonych informacji pomocnych w podjęciu dobrej decyzji.

Uzyskane informacje zapewne pomogą w podjęciu dobrego wyboru, lecz przedsiębiorca musi sam podjąć ostateczną decyzje, czy i z kim będzie współpracować.

  • Własny biznes

Oferty współpracy: franczyza / pośrednictwo

.