Każda branża wiąże się z pewnym ryzykiem. Początkujący przedsiębiorcy nie mają świadomości zagrożeń i zazwyczaj w ich polu widzenia znajduje się tylko wierzchołek góry lodowej. Skupiają się na plusach, a ewentualne minusy bagatelizują lub wypierają ze świadomości niekorzystny scenariusz, uznając, że ich to na pewno nie spotka. Analizując dostępne na rynku koncepty biznesowe pod wzgledem pieniędzy jakie należy zainwestować, zatowarowania oraz terminowego regulowania zobowiązań przez kontrahentów to wysuwa się wniosek, że prowadzenie placówki partnerskiej w sektorze finansowym należy do bezpiecznych biznesów.

Zanim omówimy szczegółowo powyższe obszary, należy stanowczo podkreślić, że franczyza bankowa to bezpieczny biznes pod warunkiem spełnienia określonych warunków, tj. przeprowadzenia rzetelnej analizy oraz nawiązania współpracy z wiarygodnym franczyzodawcą. Niepowodzenie we franczyzie bankowej najczęściej jest wynikiem błędu ludzkiego, a nie czynników, o których mowa w niniejszym artykule. Nie bez kozery mówi się, że biznes tworzą ludzie. Brak odpowiednich kompetencji, wybór złej lokalizacji lub przeszacowane analizy kończą się fiaskiem. Więcej na temat tego zagadnienia można przeczytać w artykule: "Franczyza w praktyce. Analiza własnego biznesu franczyzowego".

Franczyza bankowa wiąże się z:

  • relatywnie niskim wkładem inwestycyjnym,

  • brakiem ryzyka związanym z towarem i rotacją produktów,

  • wypłacalnością kontrahentów.

Zatem, jakie środki finansowe należy przeznaczyć na inwestycję, aby otworzyć placówkę partnerską? Franczyza bankowa w tym aspekcie jest dość zróżnicowana. Indywidualne podejście w tej materii preferuje każda Instytucja, a średni koszt inwestycji waha się od około 20 tys. zł. do 50 tys. zł.

Większość biznesów wiąże się z zainwestowaniem niemałych środków w zatowarowanie. Niestety nikt nie gwarantuje, że dany towar zostanie sprzedany. Zazwyczaj za dokonane zamówienie możemy zapłacić gotówką lub przelewem z odroczonym terminem. Zadaniem przedsiębiorcy jest jak najszybsze upłynnienie towaru, a sprawa się jeszcze bardziej komplikuje, gdy produkty ulegają przeterminowaniu. Dla zobrazowania problemu, omówimy bliską bankowości, branżę telefonii komórkowej.

Decydując się na prowadzenie salonu komórkowego musimy spełnić wymagania franczyzodawcy i zatowarować salon w najpopularniejsze modele telefonów. To inwestycja kilkudziesięciu tysięcy złotych, a nawet kilkuset tysięcy! Za towar zazwyczaj musimy zapłacić po 30, 60 lub 90 dniach. Niby telefon się nie przeterminuje, ale jest podatny na trendy i rozwój technologii. Operator, wcale nie musi przyjąć niesprzedanego towaru i wówczas pozostajemy z nim na stanie. Ponadto, towar może zostać skradziony lub uszkodzony. Zanim odzyskamy pieniądze od ubezpieczyciela czy gwaranta to minie sporo czasu, a za towar trzeba zapłacić franczyzodawcy (sic!).

W bankowości sprzedaje się produkty, które nie wymagają magazynowania oraz logistyki, nie są podatne na terminy przydatności, modę, zmianę trendów oraz nie ulegają zniszczeniu. Franczyzobiorca placówki bankowej nie musi zapłacić za produkty, żeby móc je sprzedawać. Partner nie ponosi ryzyka związanego z modą i technologią. Nie musi się martwić czy nowe trendy nie spowodują, że posiadany przez niego towar w przyszłym sezonie będzie już przeżytkiem.

Sprzedaż produktów z odroczonym terminem płatności narażona jest na kolejne ryzyko związane z odzyskaniem nalezności. Jak wynika z badania „Portfel należności polskich przedsiębiorstw”, sporządzonego przez KPF i KRD, w lipcu 2014, co trzecia firma w Polsce w związku z zaległościami kontrahentów miała problemy z regulowaniem własnych rachunków. Przedsiębiorca zapewne sobie poradzi jeśli sprzeda jeden produkt za 500zł netto, za który nie otrzyma zapłaty w terminie, ale gdy w danym miesiącu nie zapłaci mu 20 klientów? Brak środków może spowodować problem z zapłatą za bieżący towar u dostawców, a brak towaru skutkuje wstrzymaniem bieżącej produkcji i sprzedaży nowym klientom - i tak pętla się zaciska. We franczyzie bankowej nie ma tego problemu, co nie oznacza, że można sprzedać każdemu, ale bank posiada odpowiednie narzędzia do weryfikacji klientów, których niestety nie posiada zwykły przedsiębiorca.

Warto dodać, że każdy przedsiębiorca ma tzw. listę kluczowych wierzycieli, którym płaci w pierwszej kolejności. Do nich niewątpliwie należą: Urząd Skarbowy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, banki, pracownicy, kluczowi kontrahenci. "Uprzywilejowani wierzyciele" to podmioty, które mają bezpośredni wpływ na ciągłość prowadzenia biznesu. Niestety, dopiero na dalszych pozycjach znajdują się zobowiązania względem małych i średnich przedsiębiorstw, do których należą franczyzobiorcy. Zasadne jest pytane: jakie wsparcie w tym obszarze oferuje franczyzodawca? Ten problem nie dotyczy franczyzy bankowej, ale może być bardzo poważny w innych branżach, kiedy ryzyko niewypłacalności klientów zrzuca się w 100% na franczyzobiorcę. Doraźnym rozwiązaniem może być pobieranie gotówki, aczkolwiek pojawia się kolejne ryzyko kradzieży i ten sposób nie sprawdzi się w przypadku dużych transakcji opiewających na kilka czy kilkadziesiąt tysięcy złotych. Stali klienci również będą oczekiwali płatności na przelew.

We franczyzie bankowej, przedsiębiorca otrzymuje wynagrodzenie od banku i trudno wyobrazić sobie bezpieczniejszego i solidniejszego partnera. Płatność za usługi bank pobiera bezpośrednio od klientów, który jest zarazem gwarantem i przejmuje ewentualne kwestie zwiazane z odzyskaniem należności. Dlatego, tak ważny jest wiarygodny i wypłacalny franczyzodawca oraz sprawdzony system franczyzowy, aby w zamian za poniesioną inwestycję i wykonaną pracę, franczyzobiorca otrzymał wynagrodzenie, bez udziału sądu i windykacji.

Inwestycja w biznes franczyzowy kształtuje się w granicach kilkudziesięciu tysięcy złotych, dlatego też należy działać profilaktycznie i zapobiegać, bo nikogo nie stać na kosztowne błędy. Franczyza bankowa nie jest wolna od ryzyk, ale dobrze przeprowadzona analiza oraz odpowiednie zaplecze zwiększają prawdopodobieństwo osiągniecia sukcesu. Należy się dobrze przygotować i zaplanować biznes. Na tym etapie warto skorzystać z poradnika franczyzobiorcy "Własny biznes franczyzowy. Jak wybrać najlepszą franczyzę bankową”, który opisuje proces nawiązania współpracy z franczyzodawcą oraz na jakie aspekty zwrócić uwagę w umowie franczyzowej. Wskazuje, czym kierować się przy wyborze lokalizacji oraz jak przeprowadzić sprawny proces adaptacji lokalu. Opisuje zagrożenia oraz możliwości, waży plusy i minusy, dostarcza sprawdzonych informacji pomocnych w podjęciu dobrej decyzji.

  • Własny biznes

Oferty współpracy: franczyza / pośrednictwo