Odpowiadając na postawione w tytule pytanie, bez cienia wątpliwości można odpowiedzieć: tak! Franczyza jest biznesem dochodowym, ale w przypadku spełnienia określonych warunków.

Do głównych czynników, które sprzyjają biznesowi w sektorze finansowym należą:

  • znana, wzbudzająca zaufanie i lubiana przez klientów marka,

  • system prowizyjny umożliwiający generowanie wysokich dochodów,

  • atrakcyjna lokalizacja,

  • unikanie nadmiernych kosztów,

  • czynnik ludzki, czyli efektywny zespół pracowników.

Oczywiście powyższa lista nie wyczerpuje tematu uwarunkowań mających wpływ na osiągnięcie sukcesu w biznesie. Kolejność jest przypadkowa i omówienie poszczególnych czynników rozpoczniemy od końca. Podstawą każdego biznesu są ludzie. To oni mają niebagatelny wpływ na sukces lub porażkę firmy. Rekrutacja pracowników nie należy do najłatwiejszych zadań i warto zainwestować w ten obszar, aby pozyskać odpowiednie osoby. Analizując setki przypadków, w każdym systemie partnerskim znajdą się placówki bardzo dochodowe, jak i te, które przynoszą straty. Czynników można wymienić kilka, w zależności kogo poprosimy o zdanie: franczyzodawcę czy franczyzobiorcę. Abstrahując od punktu widzenia, bez względu na system partnerski, pieniądze zarabia się tam, gdzie jest efektywny zespół i odpowiednio zmotywowani ludzie. Jak wynika z badań Pentor RI przeprowadzonych dla Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy, efektywni pracownicy to najczęściej wymieniany przez przedsiębiorców kluczowy czynniki sukcesu.

System prowizyjny musi być transparentny i korzystny finansowo dla franczyzobiorcy. Zgodnie z powiedzeniem "pieniądz robi pieniądz", żeby się rozwijając i inwestować trzeba zarabiać. Polityka wynagradzania musi być przejrzysta i długofalowa. Franczyzodawca nie powinien zmieniać stawek wynagrodzeń ad hoc, lecz po wcześniejszej konsultacji z Radą Partnerów, o ile takowa została powołana. System prowizyjny powinien umożliwiać Partnerowi wolny wybór, aby sprzedawał te produkty, na których zna się najlepiej. System prowizyjny skorelowany ze sprzedażą wszystkich produktów znajdujących się w ofercie jest krzywdzący dla Partnera i zmusza go do „wciskania” klientowi produktów na siłę. Przykładowo, jak nie zostanie dosprzedane konto do kredytu to wynagrodzenie jest niższe o dwa punkty procentowe. Finalnie traci na tym wizerunek firmy i klient, który nie jest zadowolony z agresywnej sprzedaży. Nie można wymagać od placówki dwuosobowej wyspecjalizowania się we wszystkich produktach dostępnych w ofercie banku, tj. kont, depozytów, kredytów gotówkowych, samochodowych, hipotecznych i jeszcze do tego polis ubezpieczeniowych czy produktów strukturyzowanych. W tych obszarach, w których Partner nie czuje się najlepiej powinien funkcjonować system LEAD’owania i przekazywania klienta do centrali. Nie można być specjalistą we wszystkich obszarach.

Atrakcyjna lokalizacja to kolejny determinant sukcesu. Należy brać pod uwagę przede wszystkim centra miast, a w dużych miastach dodatkowo osiedla. Lokal powinien mieścić się przy głównych ulicach z ruchem pieszych, z wejściem bezpośrednio od ulicy, z parkingiem oraz dużą witryną. Witryna lokalu powinna umożliwiać ekspozycję reklamy. Ważne, aby w pobliżu można było bez problemu zaparkować samochód, stąd jedno lub dwa przynależne miejsca parkingowe będą dodatkowym atutem lokalizacji.

Nawet najlepsza lokalizacja nie przyczyni się do sukcesu firmy, jeśli stawka czynszu za wynajem będzie zbyt wysoka. Unikanie nadmiernych kosztów przyczyni się do szybszego osiągnięcia progu rentowności. Cena to jedno z podstawowych kryteriów wyboru lokalu. Warto zasięgnąć informacji w sąsiednich nieruchomościach jak kształtują się stawki. Zawsze można skorzystać z pomocy franczyzodawcy, który ma spore doświadczenie i zna realia rynkowe. Wielu franczyzodawców oferuje wsparcie w wyborze lokalizacji i negocjacjach stawek czynszu. Należy pamiętać, że płaci się nie tylko za czynsz, na fakturze za wynajem mogą pojawić się takie pozycje jak: media, zaliczkę na ogrzewanie, wywóz śmieci, wspólne koszty dla danej nieruchomości, np. utrzymanie czystości, wspólne użytkowanie parkingu, monitoring, opłata za zawieszenie kasetonów świetlnych na elewacji.

Jak wynika z raportu Brand Global Top 100, zawierającego najdroższe marki świata, cała branża finansowa odnotowała wzrosty. Według badania European Trusted Brands okazuje się, że Polacy najbardziej ufają bankom PKO Bank Polski i Alior Bank. W sektorze zaufania publicznego jakim jest sektor finansowy, marka ma kluczowe znaczenie. Tym samym, upraszczając temat, można zaryzykować stwierdzenie, że franczyza bankowa to znana marka, a znana marka franczyzodawcy to odpowiedź na pytanie: czy warto rozwijać własny biznes w danym systemie partnerskim?

Dlatego też, skutecznym sposobem weryfikacji systemu franczyzowego jest zapytanie mieszkańców czy słyszeli o firmie, pod której brandem chcemy rozwijać swój biznes i czy skorzystaliby z jej usług? Zaufana marka to bardzo ważne kryterium oceny systemu franczyzowego. Osoby, które są związane z rynkiem finansowym, mimochodem są zaznajomione z pewnymi instytucjami i kojarzą poszczególne marki. Wydaje im się, że jak oni znają daną firmę to pozostali również. Łatwo wpaść w tego typu pułapkę. Rzeczywistość okazuje się jednak inna. Na rynku istnieją firmy, które są znane w sektorze pośrednictwa kredytowego i prężnie działają jako operatorzy produktów finansowych, ale nie mają wypracowanej marki wśród klientów. Instytucja musi być znana przede wszystkim klientom, a nie jego właścicielom i partnerom.

Wielokrotnie akcentujemy i podkreślamy, że serwis FranczyzaBanku.pl współpracuje wyłącznie z wiarygodnymi, prestiżowymi i znanymi Instytucjami Finansowymi. Dlatego też, zachęcamy przyszłych franczyzobiorców do współpracy z renomowanymi franczyzodawcami. Nie deprecjonujemy mniej znanych systemów partnerskich, lecz decydując się na biznes z franczyzodawcą, który dopiero rozwija markę, należy liczyć się ze zwiększonym ryzykiem. Tym samym powinno się wymagać od franczyzodawcy preferencyjnych warunków współpracy oraz solidnego wsparcia w promowaniu nowego brandu.

  • Własny biznes

Oferty współpracy: franczyza / pośrednictwo

.