Wywiadu udzielił Artur Sikora, Członek Rady Nadzorczej NOTUS Doradcy Finansowi. Rozmowa odbyła się 16 lutego 2014r. Wywiad przeprowadził Maciej Makowski.
Firma NOTUS Doradcy Finansowi nie zdecydowała się na prowadzenie klasycznej franczyzy, tylko opracowała własny program współpracy, dlaczego?
Po podjęciu decyzji o rozbudowie sieci sprzedaży, zastanawialiśmy się, jaka forma współpracy z parterami będzie dla nich i dla nas najbardziej optymalna. Po analizie naszych dotychczasowych doświadczeń, zdecydowaliśmy się przenieść model współpracy z doradcami finansowymi, którzy działają w oparciu o własną działalność gospodarczą na inne, współpracujące z nami firmy. Wypracowana przez nas forma kooperacji biznesowej jest korzystna dla partnerów, przede wszystkim, dlatego, że nie chcemy zarabiać na opłatach za możliwość przystąpienia do sieci i prowadzenia placówki partnerskiej. Chcemy wspólnie rozwijać biznes, a wiemy, że początki prowadzenia działalności są trudne, dlatego nie mnożymy kosztów dla firm współpracujących.
Jak wygląda współpraca w zakresie prowadzenia placówek partnerskich?
Współpracę biznesową opieramy na systemie partnerskim, przez który rozumiemy elastyczną kooperację, w której każdy z naszych partnerów sam wybiera, spośród kilku zaproponowanych przez nas możliwości, potrzebne narzędzia do działania. I tak jest chociażby w zakresie produktów. Jesteśmy mulit brokerem, który posiada w swojej ofercie całą paletę produktów. Jednak to partner decyduje, które produkty odpowiadają jego działalności i są interesujące dla jego klientów. Elastyczne podejście do współpracy obowiązuje również w innych aspektach, np. w zakresie marketingu, czy wielkości placówki partnerskiej. Po prostu, rozmawiając z nowym partnerem, szukamy rozwiązań na miarę jego potrzeb i możliwości.
Czy firma nie obawia się, że ten system zbyt mało związuje z firmą?
Wychodzimy z założenia, ze żadna umowa nie gwarantuje dobrej współpracy. Jeśli nasi partnerzy są zadowoleni z przynależności do Domu Kredytowego Notus i oczywiście, jeśli widzą w tym korzyści, to chętnie i efektywnie działają. Nie stosujemy rozwiązań blokujących na pewien czas. Każdy może w dowolnym momencie się z nami rozstać. Zależy nam dobrej współpracy i obopólnych korzyściach, a nie na trzymaniu się sztywnych zapisów w umowach.
Staramy się związywać partnerów z firmą innymi, miękkimi rozwiązaniami, właśnie takimi jak elastyczna współpraca, atmosfera sprzyjająca rozwojowi biznesu, dostęp do profesjonalnych narzędzi backoffice. Wychodzimy z założenia, że umożliwiamy łatwy dostęp do różnorodnych produktów i zaplecza, a dzięki temu nasi partnerzy mogą skupić się na pracy, a nie kwestiach organizacyjnych.
Kto może zostać partnerem firmy w zakresie prowadzenia placówki partnerskiej? Jakie wymagania musi spełnić?
Przede wszystkim interesują nas partnerzy, którzy mają doświadczenie w prowadzeniu biznesu w zakresie pośrednictwa kredytowego lub finansowego. Zatem idealną placówką partnerską jest dla nas firma, która już działa w tym obszarze i współpracuje z kilkoma bankami, ale chce się nadal rozwijać i intensyfikować działania, do czego potrzebuje właśnie zaplecza w postaci backoffice, szkoleń, szerszej palety produktowej.
Czy to dobry czas na otwarcie placówki partnerskiej firmy doradztwa finansowego?
Zawsze jest dobry czas na rozwój biznesu, jak się ma kompetencje i determinację do działania. Zresztą najlepszym dowodem jest liczba uruchomionych placówek partnerskich Domu Kredytowego Notus. Zaledwie w ciągu dwóch lat zbudowaliśmy sieć 100 współpracujących partnerów. Firmy chętnie się z nami wiążą, bo nasz system daje wiele możliwości działania i na pewno jest dla nich korzystny, bo nie wymaga spełniania sztywnych i kosztownych wymogów.