Własny departament IT przewagą Domu Finansowego QS
O możliwościach rozwoju poprzez budowanie dedykowanych rozwiązań IT rozmawia Katarzyna Grochowska z Arturem Łaga, Dyrektorem Departamentu IT w Domu Finansowym QS.
Proszę opowiedzieć jak długo pracuje Pan w Domu Finansowym QS i jak rozwijał się w tym czasie departament IT
Dokładnie 14 lat i 1 tydzień. Gdy zaczynałem pracę w Domu Finansowym QS, zespół IT dopiero się rozwijał. W tamtym czasie współpracowaliśmy z jednym dostawcą usług finansowych, a w tym momencie mamy ich ponad czterdziestu. Pierwszym zadaniem jakie dostałem była integracja z drugim pozyskanym dostawcą, którym był Raiffeisen Bank (jeszcze przed fuzją z Polbankiem). To był de facto początek działalności multibrokerskiej.
Od tego czasu zmieniły się znacząco zarówno liczba dostawców / systemów jak i organizacja pracy– wszystko „dojrzało”. IT pracuje obecnie w sposób zwinny (w metodyce agile). Używamy wielu nowoczesnych narzędzi wspierających wdrożenia zmian, utrzymanie i monitorowanie systemów oraz zarządzania projektami. Tak naprawdę robimy dalej to samo, co kiedyś – rozwijamy system i wspieramy użytkowników, czyli naszych Agentów, ale w bardziej dojrzały sposób niż dawniej.
Jakie wsparcie aktualnie zapewniacie?
Utrzymujemy system sprzedażowy „w ruchu”, wdrażamy do niego nowe produkty i rozwijamy, aby był cały czas nowoczesny i odpowiadał potrzebom rynku. Wspieramy również użytkowników naszego systemu dostarczając usługę Helpdesk opartą o standardy ITIL.
Czy omawiane wsparcie obejmuje wyłącznie struktury wewnętrzne, czy z pomocy korzystają również Wasi partnerzy?
Wspieramy zarówno sieć zewnętrzną, jak i naszych pracowników. Zewnętrzne zgłoszenia to te od naszych agentów. Od pomocy na podstawowe problemy w stylu „przeglądarka mi się zawiesiła” do rozwiązywania poważnych problemów, np. „awaria systemu u dostawcy”. Problemy są zgłaszane przez Opiekunów Agentów i na bieżąco rozwiązywane. Działamy także wewnętrznie – pomagamy pracownikom przy instalacjach czy awariach. Budujemy również narzędzia ułatwiające i wspierające pracę wewnętrznych działów, np. dla księgowości czy HR.
W jakim sposób Pana departament wpłynął na rozwój Domu Finansowego QS?
Dzięki naszemu systemowi możliwe jest łatwe wprowadzanie i sprawne przetwarzanie kilku tysięcy wniosków kredytowych dziennie. Ułatwiliśmy wdrażanie nowych produktów do oferty Domu Finansowego QS. Wprowadzamy innowacje technologiczne, jak np. możliwość zatwierdzenia wniosku kodem SMS. Udostępniamy narzędzia umożliwiające naszym agentom obsługiwanie Klientów z różnych kanałów, np. online. Pilnujemy bezpieczeństwa poprzez narzędzia i procesy, które chronią dane naszych Partnerów oraz Klientów, dzięki czemu w pełni przestrzegamy wymogi prawne (m.in. RODO).
Z których dedykowanych rozwiązań jest Pan najbardziej dumny?
Z całego systemu agencyjnego. Mimo, że jego podwaliny powstały już prawie 20 lat temu, dzięki ciągłemu rozwojowi można śmiało powiedzieć, że spełnia on kryteria nowoczesnego systemu obsługi Klienta.
Godna podkreślenia jest jego wysoka bezawaryjność - dostępność systemu (mierzona standardowym parametrem) osiąga poziom 99,99%. Jeśli miałbym wymienić jakieś konkretne rozwiązanie to byłoby to unikalne na rynku narzędzie do składania jednego wniosku na wiele produktów.
Czy działania, o których Pan mówi dają Wam przewagę konkurencyjną?
Tak, dedykowane rozwiązania dają przewagę nad konkurencją. Ułatwiają one korzystanie i pracę z finalnym Klientem. Staramy się przy tym zawsze, żeby dostarczane rozwiązania w pierwszej kolejności usprawniały pracę naszym Agentom.
Własny departament IT daje możliwość szybkiej reakcji na potrzeby rynku i bardzo dużą elastyczność wprowadzania zmian. Będąc w środku "jesteśmy na bieżąco", dzięki czemu mamy możliwość podpowiadania, projektowania i szybkiego wdrażania optymalnych rozwiązań. To daje duże możliwości rozwoju każdej firmie.
Dziękuje za rozmowę 😊