Na rynku wciąż pojawiają się nowe reklamy z ofertą konta za zero złotych. Brzmi rewelacyjnie, ale przyjrzyjmy się dokładnie, bo jak zawsze diabeł tkwi w szczegółach. Okazuje się, że rachunek może być bezpłatny pod warunkiem, że korzystamy z wybranych operacji dedykowanych dla danej promocji oraz wykonujemy określoną ilość transakcji. Jednakże korzystając z wszystkich dostępnych funkcji, bez spoglądania na limity, okazuje się, że bezpłatne konta nie istnieją! Warto uświadomić klienta i wskazać obszary, gdzie mogą być pobierane opłaty, ponieważ zazwyczaj nie są tego świadomi i nie zauważają jak każdego miesiąca, z konta „ucieka” im kilka złotych.

Doradcy podczas sprzedaży funkcjonalnego (płatnego) konta, spotykają się z barierą wśród klientów. Wówczas konsumenci używają wyimaginowanej argumentacji typu „w swoim banku za konto nic nie płacę”. Paradoksalnie mają „u siebie” bezpłatne konto, ale rachunki opłacają w innym banku za kilka złotych (sic!). Doświadczony doradca poradzi sobie z tego typu obiekcjami, ponieważ zna konkurencję i realia bankowe. Wie, że takie rzeczy to tylko w „erze”. Potrafi uświadomić klienta poprzez zadanie kilku precyzyjnych pytań i wskazanie oszczędności. Przede wszystkim należy ustalić w jakim banku konsument ma konto. Jeśli klient nie zna nazwy konta, a tak często się zdarza, warto wydrukować aktualną tabelę opłat i prowizji z konkurencyjnego banku i zakreślić wartości, które są różne od zera. Z doświadczenia wiem, że cennik będzie pomazany jak tablica z analizą meczu Jacka Gmocha. Ponadto sprawdźmy do czego klient używa konta, przeliczmy koszty i wskażmy korzyści. Miesięczne oszczędności porównajmy w skali roku, a następnie przeliczmy emerytom na bochenki chleba, młodzieży na piwa, kierowcom na litry benzyny, a rodzicom na pieluchy dla dziecka. Tego rodzaju wizualizacja dopasowana do klienta ma większe szanse na powodzenie.

W tym miejscu warto podkreślić kompetencje doradcy, o których pisałem w poprzednim artykule, mianowicie: wiedza produktowa zarówno własnego banku, jak i konkurencji, empatia, wizualizacja sprzedaży i szybkość reakcji, która jest nieoceniona podczas rozmowy z klientem.

Poznajmy najważniejsze obszary, gdzie mogą być naliczane opłaty:

  • prowadzenie konta

  • wydanie karty do konta

  • opłata miesięczna / roczna za kartę do konta

  • wymiana karty do konta

  • przelew przez Internet

  • przelew przez telefon

  • przelew w oddziale banku

  • opłata uzależniona od rodzaju przelewu: krajowy, zagraniczny, ZUS, US

  • autoryzacja przelewu SMS

  • opłata za token

  • ubezpieczenie karty (opcjonalne / obligatoryjne)

  • ubezpieczenie do konta (opcjonalne / obligatoryjne)

  • wypłata gotówki z bankomatu własnego

  • wypłata gotówki z bankomatu obcego

  • wypłata gotówki w oddziale

  • wpłata gotówki w oddziale

  • papierowy wyciąg z konta

  • elektroniczny wyciąg z konta

  • sporządzenie historii transakcji

  • ustanowienie zlecenia stałego

  • anulowanie zlecenia stałego
  • ustanowienie polecenia zapłaty

  • anulowanie polecenia zapłaty

  • usługi powiadomień typu: stan salda

  • inne

Jeśli spoglądasz na aktualną taryfę opłat i prowizji swojego konta i przy wymienionych 25 obszarach możesz wpisać 0 złotych, oznacza, że się myliłem i posiadasz bezpłatne konto!

  • Bankowość / Finanse

Oferty współpracy: franczyza / pośrednictwo