NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W CV
W ramach działalności rekrutacyjnej serwisu FranczyzaBanku.pl, mieliśmy okazję przeglądać tysiące CV i, niestety, zdecydowana większość aplikacji zawiera podstawowe błędy formalne. Świadczy to o niskiej świadomości Kandydatów na temat procesu rekrutacyjnego, mimo dość łatwego dostępu do wiedzy.
Jakie błędy są najczęściej popełniane przez Kandydatów?
- Format pliku. Aplikacje najczęściej tworzone są w edytorach Word lub Open Office i, tym samym, zapisywane w formacie .doc lub .odt. Niestety, na rynku są różne wersje programów tekstowych i istnieje wysokie ryzyko, że na komputerze Pracodawcy, Twoje CV ulegnie zniekształceniu – przesunięcia, wcięcia, punktory, tabele, itp. Optymalny format to PDF, który gwarantuje, że Twoje CV zostanie poprawnie wyświetlone na każdym urządzeniu.
- Rozmiar pliku, optymalny do 300kB. Pliki, które ważą 5 MB utrudniają pracę rekrutera, zajmują miejsce i, nierzadko, są usuwane przez automatycznie filtry i zabezpieczenia poczty.
- Nazwa pliku. Zapamiętaj, że Ty posiadasz jedno CV na twardym dysku, ale Twój potencjalny Pracodawca otrzymuje ich setki. Pozwól się zidentyfikować i nazwij swój plik np. CV_imie_nazwisko, zamiast 1.doc lub CV.doc
- Jednolity tekst. Czcionka ma być jednolita, zaś tekst powinien być przejrzysty, umożliwiający łatwe przeglądanie, tj. wypunktowany i oddzielony przecinkami.
- Brak danych kontaktowych. To nie żart, niektórzy Kandydaci wysyłają swoje podanie o pracę, wymagając od Pracodawcy, że przyjedzie do nich osobiście do domu lub będzie korespondował z nimi za pośrednictwem listonosza, bo w CV podany jest tylko adres zamieszkania i brakuje telefonu oraz adresu e-mail (sic!)
- Niepoważne dane kontaktowe. Łatwo się przyzwyczaić do swojego przezwiska ze szkoły podstawowej, ale nie zdradzaj Pracodawcy, że jesteś kicia95@nazwa_domeny lub ruda91@nazwa_domeny. Zachowaj odpowiedni standard i załóż oficjalną skrzynkę mailową, np.: imie.nazwisko@nazwa_domeny. Kombinacja imienia i nazwiska może być dowolna, z kropką, podkreśleniem czy datą urodzenia, ważne żeby była oficjalna.
- Zdjęcie. Rozumiemy, że kochasz swoją rodzinę, lubisz zwierzęta, niedawno wyremontowałeś łazienkę lub do dziś z uśmiechem na twarzy wspominasz ostatnie wakacje na Ibizie, ale nie zamieszczaj fotografii z prywatnych wyjazdów, z lustrem i kabiną prysznicową w tle, dziećmi i pieskiem na rękach. Mimo, że jesteś zagorzałym fanem Realu Madryt, radzimy zmienić koszulkę klubową na oficjalny garnitur. Pamiętaj, aby nie wklejać zdjęcia o zbyt wysokiej rozdzielczości, które finalnie waży 4 MB!
- Brak odwróconej chronologii. Dla pracodawcy ważne są ostatnie fakty z Twojego życia zawodowego, dlatego w doświadczeniu, edukacji, szkoleniach zaczynamy od wpisu dotyczącego ostatniego zdarzenia, najbardziej aktualnego.
- Zaśmiecanie CV. Niepotrzebne informacje w CV, które nie dają żadnej wartości dodanej, np. Absolwent uczelni wyższej zamieszcza informację dotyczącą ukończenia szkoły podstawowej.
- Niechlujne CV. To chyba najdobitniejsze określenie na aplikacje, które nie posiadają odpowiedniej struktury CV, wyraźnie oddzielonych bloków tematycznych, zachowanych odstępów pomiędzy poszczególnymi informacjami, jednolitej czcionki, a cały tekst „tańczy” i jest rozstrzelony w każdą stronę. Jednym słowem- misz-masz w formie i treści. Uwierz, że takich CV nie chce się czytać i, mimo spełnionych wymagań, nie zostaniesz zaproszony na rozmowę rekrutacyjną.
- Błędy ortograficzne i stylistyczne. W dobie autokorekty w programach tekstowych, nadal zdarzają się błędy ortograficznie, które dyskwalifikują z automatu Kandydata.
- Brak obowiązkowej klauzuli. Jeśli CV nie zawiera zgody na przetwarzanie danych osobowych to, zgodnie z prawem, Pracodawca musi je z automatu usunąć.
- Klauzula z danymi innego Pracodawcy. Pamiętaj o zmianie podmiotu, który upoważniasz do przetwarzania swoich danych. Najrozsądniej jest wpisać w CV oficjalną treść klauzuli, bez wyszczególnienia danych Pracodawcy.
- Brak (wyeksponowania) informacji, które odpowiadają na pytanie: dlaczego dany Kandydat ma zostać przyjęty do pracy. Dlaczego ma być interesujący dla Pracodawcy?
- Brak korzyści i konkretów tj. kompetencji, posiadanego doświadczenia, cech charakteru, które mówią, że potrafisz pozyskać nowych klientów, przynieść większe zyski, zaoszczędzić czas i pieniądze Pracodawcy. Pokaż twarde dane (procenty, liczby). Ile pozyskałeś nowych klientów, o ile zwiększyłeś przychodowość, udział w rynku – to zbuduje Twoją wiarygodność.
- Brak profilu zawodowego oraz celu zawodowego.
- Brak zakresu obowiązków oraz osiągnięć, zwłaszcza w przypadku ogólnych stanowisk, typu specjalista, doradca, menadżer.