W ramach działalności rekrutacyjnej serwisu FranczyzaBanku.pl, mieliśmy okazję przeglądać tysiące CV i, niestety, zdecydowana większość aplikacji zawiera podstawowe błędy formalne. Świadczy to o niskiej świadomości Kandydatów na temat procesu rekrutacyjnego, mimo dość łatwego dostępu do wiedzy.

Jakie błędy są najczęściej popełniane przez Kandydatów?

  1. Format pliku. Aplikacje najczęściej tworzone są w edytorach Word lub Open Office i, tym samym, zapisywane w formacie .doc lub .odt. Niestety, na rynku są różne wersje programów tekstowych i istnieje wysokie ryzyko, że na komputerze Pracodawcy, Twoje CV ulegnie zniekształceniu – przesunięcia, wcięcia, punktory, tabele, itp. Optymalny format to PDF, który gwarantuje, że Twoje CV zostanie poprawnie wyświetlone na każdym urządzeniu.
  2. Rozmiar pliku, optymalny do 300kB. Pliki, które ważą 5 MB utrudniają pracę rekrutera, zajmują miejsce i, nierzadko, są usuwane przez automatycznie filtry i zabezpieczenia poczty.
  3. Nazwa pliku. Zapamiętaj, że Ty posiadasz jedno CV na twardym dysku, ale Twój potencjalny Pracodawca otrzymuje ich setki. Pozwól się zidentyfikować i nazwij swój plik np. CV_imie_nazwisko, zamiast 1.doc lub CV.doc
  4. Jednolity tekst. Czcionka ma być jednolita, zaś tekst powinien być przejrzysty, umożliwiający łatwe przeglądanie, tj. wypunktowany i oddzielony przecinkami.
  5. Brak danych kontaktowych. To nie żart, niektórzy Kandydaci wysyłają swoje podanie o pracę, wymagając od Pracodawcy, że przyjedzie do nich osobiście do domu lub będzie korespondował z nimi za pośrednictwem listonosza, bo w CV podany jest tylko adres zamieszkania i brakuje telefonu oraz adresu e-mail (sic!)
  6. Niepoważne dane kontaktowe. Łatwo się przyzwyczaić do swojego przezwiska ze szkoły podstawowej, ale nie zdradzaj Pracodawcy, że jesteś kicia95@nazwa_domeny lub ruda91@nazwa_domeny. Zachowaj odpowiedni standard i załóż oficjalną skrzynkę mailową, np.: imie.nazwisko@nazwa_domeny. Kombinacja imienia i nazwiska może być dowolna, z kropką, podkreśleniem czy datą urodzenia, ważne żeby była oficjalna.
  7. Zdjęcie. Rozumiemy, że kochasz swoją rodzinę, lubisz zwierzęta, niedawno wyremontowałeś łazienkę lub do dziś z uśmiechem na twarzy wspominasz ostatnie wakacje na Ibizie, ale nie zamieszczaj fotografii z prywatnych wyjazdów, z lustrem i kabiną prysznicową w tle, dziećmi i pieskiem na rękach. Mimo, że jesteś zagorzałym fanem Realu Madryt, radzimy zmienić koszulkę klubową na oficjalny garnitur. Pamiętaj, aby nie wklejać zdjęcia o zbyt wysokiej rozdzielczości, które finalnie waży 4 MB!
  8. Brak odwróconej chronologii. Dla pracodawcy ważne są ostatnie fakty z Twojego życia zawodowego, dlatego w doświadczeniu, edukacji, szkoleniach zaczynamy od wpisu dotyczącego ostatniego zdarzenia, najbardziej aktualnego.
  9. Zaśmiecanie CV. Niepotrzebne informacje w CV, które nie dają żadnej wartości dodanej, np. Absolwent uczelni wyższej zamieszcza informację dotyczącą ukończenia szkoły podstawowej.
  10. Niechlujne CV. To chyba najdobitniejsze określenie na aplikacje, które nie posiadają odpowiedniej struktury CV, wyraźnie oddzielonych bloków tematycznych, zachowanych odstępów pomiędzy poszczególnymi informacjami, jednolitej czcionki, a cały tekst „tańczy” i jest rozstrzelony w każdą stronę. Jednym słowem- misz-masz w formie i treści. Uwierz, że takich CV nie chce się czytać i, mimo spełnionych wymagań, nie zostaniesz zaproszony na rozmowę rekrutacyjną.
  11. Błędy ortograficzne i stylistyczne. W dobie autokorekty w programach tekstowych, nadal zdarzają się błędy ortograficznie, które dyskwalifikują z automatu Kandydata.
  12. Brak obowiązkowej klauzuli. Jeśli CV nie zawiera zgody na przetwarzanie danych osobowych to, zgodnie z prawem, Pracodawca musi je z automatu usunąć.
  13. Klauzula z danymi innego Pracodawcy. Pamiętaj o zmianie podmiotu, który upoważniasz do przetwarzania swoich danych. Najrozsądniej jest wpisać w CV oficjalną treść klauzuli, bez wyszczególnienia danych Pracodawcy.
  14. Brak (wyeksponowania) informacji, które odpowiadają na pytanie: dlaczego dany Kandydat ma zostać przyjęty do pracy. Dlaczego ma być interesujący dla Pracodawcy?
  15. Brak korzyści i konkretów tj. kompetencji, posiadanego doświadczenia, cech charakteru, które mówią, że potrafisz pozyskać nowych klientów, przynieść większe zyski, zaoszczędzić czas i pieniądze Pracodawcy. Pokaż twarde dane (procenty, liczby). Ile pozyskałeś nowych klientów, o ile zwiększyłeś przychodowość, udział w rynku – to zbuduje Twoją wiarygodność.
  16. Brak profilu zawodowego oraz celu zawodowego.
  17. Brak zakresu obowiązków oraz osiągnięć, zwłaszcza w przypadku ogólnych stanowisk, typu specjalista, doradca, menadżer.

 

 

Autorzy: Maciej Makowski, Łukasz Makowski

Wydawca: serwis FranczyzaBanku.pl

Maciej Makowski - trener, menadżer, przedsiębiorca (od 2009 r. prowadzi własną firmę). Redaktor naczelny magazynu dla Pośredników Finansowych. Wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobył na rynku finansowym, ubezpieczeniowym oraz telekomunikacyjnym. Pracował w takich instytucjach jak CitiBank Handlowy, Raiffeisen Bank Polska, Bank BPH, Dom Finansowy QS, Telekomunikacja Polska. Współpracował z siecią Play oraz czołowymi Towarzystwami Ubezpieczeniowymi, m.in.: PZU, Hestia, Generali. Łukasz Makowski – menedżer, doradca i trener biznesu z zakresu: zarządzania przedsiębiorstwem, procesów restrukturyzacji, marketingu, PR, sprzedaży, negocjacji, komunikacji oraz innych. Od roku 2010 prodziekan WZ w Chorzowie Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. Autor oraz recenzent wielu publikacji z zakresu zarządzania, polityki i gospodarki. Członek Rady Programowej specjalistycznych wydawnictw. Zdobywca grantu naukowego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Autorzy: Maciej Makowski, Łukasz Makowski
Wydawca: serwis FranczyzaBanku.pl
Maciej Makowski - trener, menadżer, przedsiębiorca (od 2009 r. prowadzi własną firmę). Redaktor naczelny magazynu dla Pośredników Finansowych. Wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobył na rynku finansowym, ubezpieczeniowym oraz telekomunikacyjnym. Pracował w takich instytucjach jak CitiBank Handlowy, Raiffeisen Bank Polska, Bank BPH, Dom Finansowy QS, Telekomunikacja Polska. Współpracował z siecią Play oraz czołowymi Towarzystwami Ubezpieczeniowymi, m.in.: PZU, Hestia, Generali. Łukasz Makowski – menedżer, doradca i trener biznesu z zakresu: zarządzania przedsiębiorstwem, procesów restrukturyzacji, marketingu, PR, sprzedaży, negocjacji, komunikacji oraz innych. Od roku 2010 prodziekan WZ w Chorzowie Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. Autor oraz recenzent wielu publikacji z zakresu zarządzania, polityki i gospodarki. Członek Rady Programowej specjalistycznych wydawnictw. Zdobywca grantu naukowego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Oferty współpracy: franczyza / pośrednictwo

.