Czym jest "Giełda sprzedaży placówek bankowych"?

Giełda sprzedaży placówek bankowych skupia oferty z całej Polski, z wszystkich systemów franczyzowych i została utworzona przez serwis FranczyzaBanku.pl, aby ułatwić przejęcie już funkcjonującej placówki przez nowego Franczyzobiorcę. Specjalistyczny serwis branżowy FranczyzaBanku.pl zajmuje się promocją franczyzy bankowej i jednym z podstawowych postulatów jego misji jest wspieranie Franczyzodawców oraz Franczyzobiorców w działalności operacyjnej. Dlatego też, pomaga w kojarzeniu Partnerów biznesowych i pozyskuje Kontrahentów zarówno do nowych placówek, jak również do już funkcjonujących oddziałów.

Jak dodać ogłoszenie sprzedaży placówki?

Należy zalogować się w serwisie, przejść do zakładki „Kupię / sprzedam placówkę” i wybrać pozycję „Dodaj ogłoszenie”. Następnie, należy uzupełnić wymagane dane i opłacić ogłoszenie w dogodnej dla siebie formie za pośrednictwem płatności Przelewy24.

Jak edytować ogłoszenie?

Należy przesłać zgłoszenie (treść zmiany oraz numer ogłoszenia) na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Administrator na podstawie zgłoszenia dokona modyfikacji ogłoszenia (nie ma możliwości dokonywania zmian na podstawie rozmowy telefonicznej).

Czy w ogłoszeniu można zamieścić nazwę Instytucji Finansowej?

Nie, dane szczegółowe dot. placówki przekazywane są podczas kontaktu telefonicznego lub mailowego.

Co trzeba zrobić, żeby kupić placówkę?

Osoba, która przejmuje placówkę przechodzi taki sam proces jak w przypadku otwarcia nowej placówki. Musi spełnić warunki wymagane przez Franczyzodawcę (Bank). Osoby zainteresowane zakupem placówki bankowej, zachęcamy do zapisania się do newsletter'a, aby otrzymywać raz w miesiącu najpopularniejsze oferty sprzedaży placówek bankowych.

Dlaczego placówki franczyzowe Banku są na sprzedaż?

Giełda sprzedaży placówek bankowych zawiera oferty bezpośrednio od Franczyzobiorców (Partnerów), którzy chcą sprzedać placówkę z powodów osobistych lub z przyczyn formalnych, ponieważ nie wywiązują się z warunków umowy oraz narzucanych standardów. Wiele osób mylnie odbiera oferty sprzedaży placówek. Uważają, że jak ktoś chce sprzedać franczyzę, to znaczy, że nie jest rentowna, interes zapewne "nie idzie". W ciągu roku, średnio 3% sieci zmienia Właściciela, co jest procesem naturalnym. Biorąc pod uwagę, że w Polsce działa ponad 2,5 tysiąca placówek franczyzowych, to w rocznym obiegu znajduje się mniej niż 100 placówek. Franczyza bankowa jest stabilnym biznesem, lecz jak w każdej branży zdarzają się przedsiębiorcy, którzy przeliczyli się ze swoimi możliwościami i zdecydowali się powrócić na etat.  Sprzedaż placówki nie oznacza zamknięcia oddziału i rezygnacji z lokalizacji, lecz zmianę Partnera, który nią zarządza. Pamiętajmy, że to ludzie tworzą ten biznes!

Wojtarowicz i Partnerzy wśród przyczyn sprzedaży małych i średnich przedsiębiorstw wymieniają:

  • względy osobiste (osiągnięcie wieku emerytalnego przez właściciela firmy, przy braku w rodzinie odpowiedniego kontynuatora działalności, chęć rozpoczęcia nowej działalności),
  • zmiany ścieżki zawodowej; problemy zdrowotne, rozwód, nieporozumienia ze współwłaścicielem prowadzące do rozpadu firmy itp.,
  • względy ekonomiczno-rynkowe (rosnąca konkurencja w branży; brak możliwości sprawowania kontroli, ze względu na coraz większe rozmiary prowadzonej działalności)
  • względy finansowe (problemy płynnościowe prowadzonego przedsiębiorstwa, niemożność finansowania działalności z środków własnych i ograniczony dostęp do obcych źródeł finansowania),
  • względy prawne (zmiana uregulowań prawnych uniemożliwiająca lub znacznie utrudniająca dalsze prowadzenie działalności),
  • okazje rynkowe (otrzymanie doskonałej oferty, która znacznie przewyższa oczekiwania właścicieli odnoście wartości prowadzonego przedsiębiorstwa).

Dla małych i średnich przedsiębiorstw charakterystyczne są dwa pierwsze z wyżej wymienionych motywów sprzedaży przedsiębiorstwa, pozostałe są właściwie tożsame dla wszystkich działających na rynku podmiotów gospodarczych. Jak widać, powodów zmian jest wiele: począwszy od względów osobistych, do których należy zaliczyć braki w umiejętnościach menadżerskich, po restrukturyzację firmy – ten proces dotyczy Partnerów, którzy posiadają kilka placówek i optymalizują swoje „mini sieci”. Utrata płynności nie musi być bezpośrednio skorelowana z brakiem rentowności danej placówki. Może wynikać ze złego zarządzania finansami oraz z nadmiernego konsumpcjonizmu Właściciela i życia ponad stan. Każdy biznes cechuje koniunktura, lata hossy i bessy. Należy pamiętać o oszczędzaniu i utworzeniu funduszu stabilizacyjnego na wypadek gorszych czasów. Gdy o tym zapomnimy, wcześniej czy później zderzymy się z brutalnymi realiami rynku, co spowoduje utratę płynności, która może być powodem sprzedaży placówki. W obecnych czasach rynek consumer finance jest bardziej wymagający i trzeba zdecydowanie więcej pracować, aniżeli kilka lat temu. Część graczy traci zapał oraz energię do pracy. Ten aspekt wiążę się z wypaleniem zawodowym, który dotyczy każdej branży.

Jak długo trwa sprzedaż placówki?

Sprzedaż placówki zależy od wielu czynników i trwa średnio 3 miesiące. Giełda sprzedaży placówek bankowych cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem. Istnieją przedsiębiorcy, którzy tylko czekają na okazję i poprzez zastosowanie swoistej „dźwigni” w postaci własnego know-how oraz efektywnego personelu, zwiększają obroty placówki i osiągają bardzo szybki zwrot z inwestycji.

Dlaczego warto kupić już istniejącą placówkę?

Dla wielu przedsiębiorców zakup już istniejącej placówki bankowej to jedyna szansa, aby stać się Partnerem Biznesowym Banku, który zakończył intensywny rozwój sieci lub w najbliższym czasie wyhamuje rozbudowę struktur. Mapa wolnych lokalizacji, w których można otworzyć własną placówkę bankową sukcesywnie się kurczy. Nic w tym dziwnego, ponieważ franczyza zyskuje na popularności od kilku lat jako sprawdzony sposób na własny biznes. Przedsiębiorcy, którzy dziś planują otwarcie własnej placówki mają niemały problem ze znalezieniem atrakcyjnej lokalizacji. Niestety, „wolnych miejscowości” nie przybywa, a w obliczu kolejnych fuzji bankowych sytuacja jeszcze bardziej się komplikuje. Co więcej, w wyniku przejęcia placówki można wiele zyskać. Istniejące franczyzy posiadają już własne bazy klientów oraz ugruntowaną pozycję, więc nakłady marketingowe są relatywnie mniejsze. Odchodzi również cała biurokracja związana z poszukiwaniem odpowiedniego lokalu oraz jego adaptacją do wymogów stawianych przez Bank.

Najważniejsze korzyści z przejęcia placówki bankowej to:

  • zaoszczędzenie sporych środków, przeznaczonych na adaptację i dostosowanie lokalu pod standardy franczyzodawcy,
  • rozpoczęcie działalności od razu po podpisaniu umowy, bez utraty czasu na prace remontowe, etc.
  • skorzystanie z ugruntowanej pozycji na rynku i promocji przeprowadzonej przez poprzedniego Partnera.
  • rozpoczęcie pracy z bazą klientów i tzw. „stałką”
  • możliwość "wejścia w biznes franczyzowy” za mniejszą kwotę, aniżeli otwarcie nowej placówki w danym systemie franczyzowym.

Otwierać nową placówkę czy przejmować już istniejącą?

Zdania w tej materii są podzielone. Część przedsiębiorców woli otworzyć nową placówkę i budować biznes "od zera". Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy. Korzyści z przejęcia placówki zostały opisane powyżej, lecz warto podkreślić, że doświadczony Franczyzobiorca poprzez zastosowanie swoistej „dźwigni” w postaci własnego know-how, efektywnego personelu oraz dodatkowego kapitału, może zyskać dobrze prosperującą placówkę, co jest potwierdzeniem tezy, że ludzie i ich potencjał tworzą ten biznes.