W procesie rekrutacji kluczowe znaczenie mają dwa obszary. Pierwszy to zrozumienie rynku pracy, procesu rekrutacyjnego, poznanie zasad i prawideł nim rządzącym. Drugi to sprofilowane CV, w którym podkreślasz kompetencje wymagane przez Pracodawcę.

Na początku zadaj sobie pytanie, po co jesteś zatrudniany? Odpowiedź jest dość oczywista- aby rozwiązywać problemy Pracodawcy i generować przychody. Pracodawca chce usłyszeć od Ciebie na rozmowie rekrutacyjnej, że będziesz lojalnym pracownikiem i posiadasz niezbędne kwalifikacje lub jesteś gotowy je nabyć, dzięki czemu będziesz się rozwijał i przyniesiesz firmie zyski. Nie bój się używać zwrotu, że będziesz cennym wsparciem dla Pracodawcy, np. pozyskasz nowych klientów i zwiększysz wolumeny sprzedażowe. Zostań równorzędnym Partnerem w rozmowie. 

W ramach programu rekrutacyjnego „Praca w bankowości i finansach” zweryfikowaliśmy prawie 27 tysięcy aplikacji i tylko 20% było zgodnych z zasadami, o których piszemy w niniejszej publikacji. Wśród tych aplikacji, zaledwie 3% posiadało wartość dodaną i wyróżniało się na tle innych. Zdajesz sobie sprawę, że 80% Kandydatów nie posiada elementarnej wiedzy lub jest leniwa i ma lekceważący stosunek do pracy - uznając, że im się to należy. Dla Ciebie to dobra informacja, bo po przeczytaniu tego poradnika będziesz o krok przed konkurencją.

CV jest wizytówką, która określa Twoją wartość na rynku pracy. Na jego podstawie Pracodawca wyrabia sobie pierwsze wrażenie na temat Twojej osoby. Osoba odpowiedzialna za rekrutację poświęca kilkanaście sekund na analizę CV. Wniosek jest jeden- każdy element jest ważny, począwszy od szaty graficznej, struktury, przejrzystości, kończąc na profesjonalnym zdjęciu. Nie ma miejsca i czasu na chaos.

Niestety, wygląd CV to największa wada przesyłanych aplikacji. Wyobraź sobie, że na rozmowie rekrutacyjnej większość Kandydatów siedzi w pogniecionej i brudnej koszuli, a tylko nieliczni mają czystą i wyprasowaną. Już wiesz kto zostanie zaproszony do dalszego etapu, bo wzbudza zaufanie Pracodawcy? Zapamiętaj, że nieschludne CV jest jak pognieciona koszula Kandydata. Ponadto, z CV Kandydata na podstawie szaty graficznej, rekruter może „wyczytać”:

  • Czy jesteś sumienny?
  • Czy jesteś precyzyjny i konkretny?
  • Czy zwracasz uwagę na szczegóły?
  • Czy potrafisz przedstawić korzyści?

Teraz przypomnij sobie oczekiwania Pracodawców i zrozum, że wysyłając swoje CV przekazujesz Pracodawcy komunikat kim jesteś! Wówczas, na nic populistyczne hasła, typu: jestem sumienny, pracowity i komunikatywny, jeśli nie obronisz się swoim CV.

Najważniejsze zasady profesjonalnego CV

  • Sprofilowane i konkretne, dopasowane do stanowiska pracy.
  • Podkreślające Twoje atuty i silne strony.
  • Wyróżniające się na tle innych aplikacji.
  • Przejrzyste, pozwalające na szybkie odnalezienie istotnych informacji.
  • W formacie PDF, który gwarantuje zachowanie układu graficznego.

Być może Twój styl poszukiwania pracy to styl włoski, który przypomina rzucanie makaronem o ścianę w stosunkowo dużej ilości, bo wtedy jest szansa, że coś się przyklei. Takie podejście może być frustrujące, bo wysyłasz setki CV i nie ma odzewu. Klucz do osiągnięcia wysokiej skuteczności CV, oprócz dobrze przygotowanej aplikacji, leży w ustaleniu właściwej listy adresowej. Musisz zmienić podejście ilościowe na jakościowe i wytypować kilka ofert, do których dostosujesz swoją aplikację. Pamiętaj, że profilujesz CV pod stanowisko pracy, co w przypadku Doradcy Klienta jest korzystne, bo większość banków stawia podobne wymagania.

Tworząc CV, musisz odpowiedzieć na wymagania Pracodawcy, które określił w ofercie pracy! Rolą CV jest przekazanie najważniejszych informacji na Twój temat w przystępnej i schludnej formie, z zachowaniem poniższej struktury. 

Struktura CV

  1. Obowiązkowe dane osobowe, które należy zamieścić w CV

    • imię i nazwisko,
    • adres (podaj adres, pod którym aktualnie przebywasz, a nie adres zameldowania),
    • numer telefonu,
    • adres e-mail, preferowana forma: imie.nazwisko@domena np. jan.kowalski@domena. Unikaj podawania adresu e-maili z nazwą przezwiska, zdrobnieniem np. misiek@domena,
    • zdjęcie powinno być biznesowe, oficjalne i przyjazne. Nie umieszczaj fotografii z legitymacji ani z dowodu osobistego. Twarz powinna być skierowana do obiektywu z miłym uśmiechem. Zdjęcie od razu powie dużo o naszej prezencji. Jesteśmy ludźmi i taką mamy naturę, że zwracamy uwagę w pierwszej kolejności na ludzi wyglądających atrakcyjnie, czytaj- zadbanych. Brak zdjęcia w CV zmniejsza Twoje szanse o co najmniej połowę.
  2. Profil / cel zawodowy. Opisz w kilku zdaniach, kim jesteś i dlaczego chcesz pracować w danej firmie. Podkreśl swoje atuty - jeśli nie masz doświadczenia, skoncentruj się na swoich cechach osobowościowych. Określ priorytety oraz cel zawodowy, na czym Ci zależy i kim chcesz być. W sprzedaży ważny jest cel i umiejętność jego określenia. Pamiętaj, aby uwzględnić następujące kwestie:

    • Kim jesteś?, np. Jestem studentem 4 roku bankowości.
    • Twoje osiągnięcia i atuty, np. Dodatkowo poszerzam swoją wiedzę na temat produktów finansowych poprzez udział w specjalistycznych szkoleniach oraz czytanie branżowych portali (bankier.pl, FranczyzaBanku.pl)
    • Cel, np. Aktualnie poszukuję pracy w bankowości detalicznej na stanowiskach związanych z obsługą klienta.
  3. Kluczowe kompetencje. Osobiście uważamy, że kluczowe kompetencje, poparte konkretami, mają fundamentalne znaczenie w ocenie Kandydata. Można dwa lata chodzić na kurs językowy i nie potrafić rozmawiać w danym języku. Dlatego, w CV umiejętności i dokonania zawodowe to najważniejsze sekcje. Nie skupiaj się na pospolitych cechach jak punktualność i komunikatywność. Lepiej pomyśl, jak skutecznie zainteresować Pracodawcę swoimi niepowtarzalnymi kompetencjami, które będą przydatne na danym stanowisku. Przeanalizuj jeszcze raz oczekiwania Pracodawcy i wyróżnij się unikalną cechą. Sugerujemy Ci, abyś programy i języki wpisywał w oddzielnych, wyodrębnionych w CV kategoriach.
  4. Doświadczenie. W tej części należy zamieścić informacje na temat swojej kariery zawodowej. Uwzględnij nazwę Pracodawcy, stanowisko, okres zatrudnienia oraz zakres głównych obowiązków i ewentualne osiągnięcia. Aby zachować zwięzłość, skoncentruj się na doświadczeniach zawodowych, które stanowią dodatkowe atuty Twojego podania. Pamiętaj o odwróconej chronologii, zaczynasz wpis od swojej ostatniej pracy.
  5. Wykształcenie. Najpierw należy umieścić informacje o szkołach skończonych najpóźniej, czyli studiach podyplomowych lub uczelni wyższej. Jeśli jesteś studentem nie wspominaj o szkole podstawowej.
  6. Kursy i szkolenia to tzw. wartość dodana Twojej kandydatury. Należy zamieścić następujące informacje: temat szkolenia, nazwę organizatora oraz termin, w którym się odbyło.
  7. Zainteresowania. Unikaj powielanych i oklepanych zainteresowań, tylko po to, żeby coś napisać. Przede wszystkim, pokaż, że Twoje zainteresowanie jest naprawdę Twoją pasją. Sport jest nijaki, ale uprawianie Krav Magi i zajęcie 2 miejsca w turnieju może zainteresować. Określ cel, plan, marzenie, które chcesz spełnić w ramach swoich zainteresowań. Często to właśnie oryginalne pasje sprawiają, że Kandydaci zostają zapamiętani przez Pracodawcę.
  8. Klauzula o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych. Obligatoryjnie, należy zamieścić klauzulę o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych, co stanowi podstawę rozpatrzenia Twojej kandydatury. „Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w mojej ofercie pracy dla potrzeb niezbędnych do realizacji rekrutacji zgodnie z Ustawą z dn. 29.08.97.r .o Ochronie danych osobowych Dz. U. nr 133, poz. 883”.

Wzór - szablon CV

 

 

Autorzy: Maciej Makowski, Łukasz Makowski

Wydawca: serwis FranczyzaBanku.pl

Maciej Makowski - trener, menadżer, przedsiębiorca (od 2009 r. prowadzi własną firmę). Redaktor naczelny magazynu dla Pośredników Finansowych. Wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobył na rynku finansowym, ubezpieczeniowym oraz telekomunikacyjnym. Pracował w takich instytucjach jak CitiBank Handlowy, Raiffeisen Bank Polska, Bank BPH, Dom Finansowy QS, Telekomunikacja Polska. Współpracował z siecią Play oraz czołowymi Towarzystwami Ubezpieczeniowymi, m.in.: PZU, Hestia, Generali. Łukasz Makowski – menedżer, doradca i trener biznesu z zakresu: zarządzania przedsiębiorstwem, procesów restrukturyzacji, marketingu, PR, sprzedaży, negocjacji, komunikacji oraz innych. Od roku 2010 prodziekan WZ w Chorzowie Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. Autor oraz recenzent wielu publikacji z zakresu zarządzania, polityki i gospodarki. Członek Rady Programowej specjalistycznych wydawnictw. Zdobywca grantu naukowego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Autorzy: Maciej Makowski, Łukasz Makowski
Wydawca: serwis FranczyzaBanku.pl
Maciej Makowski - trener, menadżer, przedsiębiorca (od 2009 r. prowadzi własną firmę). Redaktor naczelny magazynu dla Pośredników Finansowych. Wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobył na rynku finansowym, ubezpieczeniowym oraz telekomunikacyjnym. Pracował w takich instytucjach jak CitiBank Handlowy, Raiffeisen Bank Polska, Bank BPH, Dom Finansowy QS, Telekomunikacja Polska. Współpracował z siecią Play oraz czołowymi Towarzystwami Ubezpieczeniowymi, m.in.: PZU, Hestia, Generali. Łukasz Makowski – menedżer, doradca i trener biznesu z zakresu: zarządzania przedsiębiorstwem, procesów restrukturyzacji, marketingu, PR, sprzedaży, negocjacji, komunikacji oraz innych. Od roku 2010 prodziekan WZ w Chorzowie Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. Autor oraz recenzent wielu publikacji z zakresu zarządzania, polityki i gospodarki. Członek Rady Programowej specjalistycznych wydawnictw. Zdobywca grantu naukowego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Oferty współpracy: franczyza / pośrednictwo