Lokalizacja, wielkość i urządzenie lokalu, konkurencja w sąsiedztwie – to zaledwie kilka aspektów wpływających na sukces placówki franczyzy finansowej. Mając idealnie przygotowany oddział, można w pełni wykorzystać potencjał rynku, zwłaszcza na poziomie regionalnym. Na co zwrócić uwagę, aby twoja placówka była chętnie odwiedzana i przynosiła konkretne zyski? Tego dowiesz się w poniższym artykule.

1. Dobrze przemyśl lokalizację placówki

Wybór lokalizacji dla placówki franczyzy finansowej uzależniony jest między innymi od przyjętego modelu biznesowego, wymogów franczyzodawcy, dostępności lokali użytkowych w centrach miast i kosztów ich najmu czy otoczenia i udziału konkurencji na lokalnym rynku.

Wady i zalety różnych lokalizacji

Zwykle za atrakcyjne położenie punktu partnerskiego uznaje się centrum miasta, ale nie zawsze takie usytuowanie gwarantuje sukces. Wybierając lokal w budynku o wartości historycznej, trzeba pamiętać o konieczności podporządkowania się obwarowaniom stawianym przez miejskiego architekta bądź konserwatora zabytków.

Te wymagania estetyczne konfrontuje się z kryteriami formułowanymi przez franczyzodawcę i nie zawsze udaje się je pogodzić. Ponadto koszty najmu lokalu użytkowego w centrum miasta będą z zasady odczuwalnie wyższe w porównaniu z lokalem w innej okolicy. W śródmieściu problemem może być również dostęp do bezpłatnych miejsc parkingowych dla klientów.

Zatem korzystniejsze okazuje się często planowanie strategiczne i wcześniejsze zbadanie lokalnego rynku. Placówka franczyzy finansowej na osiedlu mieszkaniowym, przy biurze dewelopera czy jednostce wojskowej pozwala łatwo dotrzeć z reklamą do klienta finalnego. Ponadto właściciele lokali niebędących pod opieką konserwatora dają najemcom większą swobodę działania w kwestiach estetycznych, tak ważnych w działaniach brandingowych.

Okolica i najbliższe sąsiedztwo – co powinno zwrócić uwagę?

Przed podpisaniem umowy najmu lokalu warto zajrzeć do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dostępnego w Urzędzie Miasta i sprawdzić plany na najbliższe lata dotyczące warunków gospodarowania terenem. Kompleksowa modernizacja budynku (np. w zabytkowej kamienicy) czy wyłączenie ulicy z ruchu mogą niekorzystnie wpłynąć na rozwój biznesu.

Równie istotne jest bezpośrednie sąsiedztwo. Dzielenie ściany z całodobowym sklepem monopolowym czy zdewastowanym wjazdem na posesję może negatywnie odbić się na wizerunku firmy, szczególnie w branży, w której prestiż i budowanie świadomości bezpiecznej instytucji finansowej jest bardzo ważne.

Umowa i koszty najmu lokalu użytkowego

Kolejna ważna kwestia dotyczy umowy najmu lokalu użytkowego. Przed złożeniem na niej podpisu należy dokładnie przyjrzeć się paragrafom dotyczącym opłaty za czynsz, kosztów dodatkowych, a także warunków i okresu wypowiedzenia. Warto zwrócić uwagę na to, że poza czynszem najmu, najemca zobowiązany będzie opłacać media, wywóz śmieci, firmę sprzątającą i monitoring.

2. Weź pod uwagę przyszłe działania związane z marketingiem lokalnym

Rodzaj i zakres podejmowanych działań promocyjnych o zasięgu lokalnym zależy w dużej mierze od stylu życia i potrzeb miejscowej społeczności. Do akcji reklamujących markę w danej okolicy najczęściej wykorzystuje się aktualne święta lub ważne wydarzenia w regionie.

Pod tym względem swoją lokalizację zręcznie wykorzystuje chociażby placówka franczyzy pośrednictwa finansowego Lendi usytuowana w pobliżu bazy lotnictwa wojskowego w Pruszczu, która promuje swoje produkty i usługi m.in. na festynach wojskowych.

Warto również wykorzystywać potencjał jaki niosą lokalni wydawcy – reklama na lokalnym portalu internetowym, artykuł sponsorowany w papierowym wydaniu lokalnej gazety czy aktywne uczestnictwo na forum miejscowej społeczności poprzez udzielanie porad finansowych. Dobrym pomysłem będzie też angażowanie się na lokalnych grupach na Facebooku, by ludzie kojarzyli i zapamiętywali markę.

3. Pamiętaj o najbliższej konkurencji

Konkurencja na rynku finansowym jest bardzo duża. W takiej sytuacji może pomóc wyspecjalizowanie placówki w konkretnej usłudze, np. udzielaniu kredytów hipotecznych – o ile oczywiście pozwala na to rodzaj prowadzonej działalności.

Taka strategia pozwala na wybór lokalizacji z potencjałem na przyszłą współpracę w konkretnym obszarze rynku, np. przy biurze nieruchomości, sklepach z artykułami wyposażenia wnętrz itp.

Pozostając przy pełnym wachlarzu usług finansowych, dobrze jest zweryfikować lokalne zagęszczenie konkurencji – innych banków, SKOK-ów czy placówek pośrednictwa finansowego. Otwarcie placówki na ulicy przepełnionej bankami może się okazać strzałem w stopę. Czasami lepiej w takiej sytuacji wynająć lokal dwie ulice dalej, na osiedlu mieszkaniowym.

Wszystko zależy od przyjętej strategii marketingowej i wytycznych franczyzodawcy. O wyborze lokalizacji decyduje wiele parametrów, a franczyzobiorca z reguły nie pozostaje w takiej sytuacji bez pomocy. Na każdym etapie rozwoju biznesu, od wyboru placówki zaczynając, franczyzodawca powinien wspierać partnera i pomagać mu w podejmowaniu słusznych decyzji biznesowych – przypomina Beata Piask, manager ds. rozwoju sieci partnerskiej Lendi.

4. Odpowiednio zaaranżuj przestrzeń przed placówką

Placówka franczyzowa powinna znajdować się na parterze budynku i z wejściem bezpośrednio z ulicy. Nie można sobie pozwolić na słabo widoczny i trudny do zlokalizowania punkt, bo zanim klient trafi w odpowiednie miejsce, będzie już poirytowany i zniecierpliwiony.

Właściwą i widoczną dla potencjalnych klientów ekspozycję reklamy zapewni witryna. Poza możliwością swobodnego zaaranżowania okna wystawowego, istotne jest, by franczyzobiorca mógł zawiesić kaseton świetlny i szyld nad wejściem.

Lendi jako franczyzodawca projektuje witryny we współpracy ze swoim partnerem. Reklamy tworzone są specjalnie dla konkretniej placówki, eksponując to, co z jej perspektywy jest najistotniejsze w działalności i trafiając z przekazem do lokalnych klientów. Projekt jest jednocześnie spójny z wytycznymi i strategią marketingową marki – opowiada Beata Piask.

Myśląc więc nad reklamą zewnętrzną należy również zapoznać się z ogólnie przyjętymi zasadami kreowania przestrzeni w danym mieście.

Warto też pamiętać o wyglądzie przestrzeni przed wejściem do placówki. Teren powinien być schludny, czysty i zadbany. Troską o porządek należy otoczyć również parking lub miejsca postojowe przy placówce.

5. Wybierz lokal odpowiedniej wielkości

Franczyzodawcy wymagają z reguły lokali użytkowych o minimalnej powierzchni 35 m2, z czego 25 m2 musi zajmować sala sprzedażowa. W przypadku Lendi wymagane minimum wynosi 20 m2 powierzchni.

Wielkość pomieszczenia musi być dostosowana do ilości stanowisk dla pracowników, a te muszą znajdować się odpowiednio daleko od siebie, by zapewniać klientom poczucie bezpieczeństwa i zachować ich prywatność. W tej kwestii trzeba myśleć rozwojowo i zaplanować miejsce na przynajmniej jedno dodatkowe biurko.

Ważne jest również, by na sali sprzedażowej znalazło się wygodne miejsce z siedziskami dla klientów oczekujących, punkt na kawiarkę i wodę oraz kącik zabaw dla najmłodszych. Te dodatkowe strefy są o tyle warte uwagi, że z jednej strony ocieplają wizerunek firmy, a z drugiej ułatwiają pracę zespołu przy kolejce i obecności najmłodszych.

6. Zadbaj o przemyślane urządzenie wnętrza

Aranżacja wnętrza a stan techniczny lokalu

Już na etapie oglądania pomieszczeń do wynajęcia warto zwrócić uwagę na ich stan techniczny. W im gorszej kondycji będzie lokal, tym więcej środków trzeba będzie zainwestować w jego modernizację.

Pierwsze, co powinno zwrócić uwagę najemcy, to stan instalacji elektrycznej i gniazd, co jest kluczowe do prawidłowego podłączenia urządzeń i sprzętu komputerowego przy stanowiskach pracowników.

Po drugie, ważny jest stan podłogi. Część franczyzodawców wymaga rozłożenia wykładziny na podłodze, inni zezwalają na pozostanie przy płytkach ceramicznych – wszystko zależy od strategii brandingowej firmy.

Urządzenie witryny

I ostatnią, bardzo ważną rzeczą są okna. Duża witryna jest kluczowym elementem reklamy, a przez to procesu sprzedażowego. To najpowszechniejszy rodzaj promocji firm lokalnych, który sprawdza się zarówno przy ekspozycji stałej, jak i okresowych reklamach promocyjnych.

Poza tym, że okno wystawowe powinno wychodzić na ulicę, to dodatkowo musi być antywłamaniowe lub przynajmniej pokryte specjalną folią zabezpieczającą przed wybiciem szyby.

Aranżacja wnętrza a wizerunek firmy

Urządzenie wnętrza zwykle odbywa się zgodnie z odgórnymi wytycznymi franczyzodawcy. Zwraca się uwagę na:

  • meble (biurka/stoły na stanowiska pracowników, szafy, stoliki i krzesła dla klientów) – liczbę, wygląd, wielkość i ustawienie trzeba dopasować do liczby pracowników stacjonarnych i oczekiwanych klientów, a także wielkości pomieszczenia i standardów marki;
  • sprzęt komputerowy i drukujący, dodatkowe urządzenia – liczbę i wygląd należy dostosować do potrzeb danej placówki;
  • odpowiednie miejsce na sejf;
  • właściwą ekspozycję stojaków reklamowych, plakatów bądź ekranu na ścianie;
  • wydzielenie niewielkiej strefy dla dzieci z krzesełkiem i stolikiem;
  • zaaranżowanie miejsca na kawiarkę i wodę dla klientów;
  • oświetlenie wnętrza – dobrze, by do środka wpadało jak najwięcej naturalnego światła słonecznego, ponadto trzeba zadbać o optymalną do wielkości pomieszczenia ilość oświetlenia sztucznego.

Jeśli z przyczyn technicznych w placówce nie da się wyodrębnić i zaaranżować kącika dla dzieci, warto wyposażyć każde stanowisko doradców w kolorowanki i kredki na ewentualną wizytę małego gościa – podpowiada Beata Piask.

Nie bez znaczenia pozostają drobne i subtelne elementy dekoracyjne, które wpływają na komfort klientów. W sali sprzedażowej powinno się znaleźć miejsce na kwiaty doniczkowe czy stojący wieszak na odzież klientów.

 

 

Tomasz Pilecki

Dyrektor Generalny

Związany z rynkiem finansowym od ponad 14 lat. Na początku jako ekspert bankowy, po 6 latach pracy pod marką banku otworzył własną działalność, zatrudniając grupę ekspertów kredytowych. Od 3 lat związany z Lendi, gdzie odpowiada za rozwój sprzedaży i budowanie przewagi konkurencyjnej na rynku.

Tomasz Pilecki
Dyrektor Generalny
Związany z rynkiem finansowym od ponad 14 lat. Na początku jako ekspert bankowy, po 6 latach pracy pod marką banku otworzył własną działalność, zatrudniając grupę ekspertów kredytowych. Od 3 lat związany z Lendi, gdzie odpowiada za rozwój sprzedaży i budowanie przewagi konkurencyjnej na rynku.
.