BRANŻA DORADZTWA FINANSOWEGO W 2016 r.
Miniony rok był dla wielu przedstawicieli branży doradztwa finansowego niezwykle udany pod względem sprzedaży kredytów hipotecznych. Również w 2016 r. doradcy spodziewają się dużego zainteresowania tymi produktami. Dla całego rynku istotny będzie także rozwój oferty produktów oszczędnościowych i inwestycyjnych, co związane jest ze stopniową zmianą podejścia Polaków do gromadzenia oszczędności.
UTRZYMANIE WYSOKICH WYNIKÓW W SEKTORZE HIPOTECZNYM
Doradztwo skierowane na pomoc w wyborze i uzyskaniu kredytów hipotecznych jest kluczową gałęzią biznesu dla większości firm działających w branży. Rosnąca sprzedaż tego typu produktów pokazuje, że Polacy docenili jakość i wygodę rozwiązań oferowanych przez doradców finansowych. W zeszłym roku firmy zrzeszone w ZFDF pośredniczyły w udzieleniu niemal 40% wszystkich kredytów hipotecznych wypłaconych w kraju, a ich łączny wolumen wyniósł blisko 15 mld zł. Tak dobre wyniki są efektem nie tylko wytężonej pracy, ale również sprzyjających warunków panujących na rynku. Dzięki utrzymującym się rekordowo niskim stopom procentowym oprocentowanie kredytów pozostaje na atrakcyjnym poziomie, dodatkowo od dłuższego czasu poprawia się sytuacja na rynku pracy, przez co ludzie myślący o zakupie mieszkania czują się pewniej. Duże znaczenie miał też program MdM, którego skuteczność mogliśmy odczuć zwłaszcza w IV kwartale, gdy pojawiły się dodatkowe przywileje dla rodzin wielodzietnych oraz możliwość dofinansowania zakupów na rynku wtórnym. Również w tym roku spodziewamy się, że w sektorze kredytów hipotecznych zainteresowanie wśród klientów nie spadnie. Co prawda, wyczerpanie budżetu MdM na ten rok oraz rosnące wymagania stawiane przez banki wobec kredytobiorców mogą spowolnić wzrost, jednak sytuację na rynku nadal można uznać za sprzyjającą, a o dopłaty w ramach MdM na przyszły rok można ubiegać się również teraz. Dla części klientów dużym ułatwieniem będzie start programu 500+, dzięki któremu wiele rodzin będzie mogło myśleć o zamianie mieszkania na większe. Trudno jest jeszcze przewidzieć, jaki wpływ na rynek będzie miał zapowiadany przez rząd program Mieszkanie+, choć jedno z rozwiązań, które być może wejdzie w jego skład (kasy oszczędnościowo-budowalne) w dłuższej perspektywie powinno ułatwić dostęp do kredytów.
ROZWÓJ OFERTY INWESTYCYJNEJ
Niski poziom stóp procentowych, który sprzyja kredytobiorcom, ma też mniej korzystny wpływ na osoby wykorzystujące do oszczędzania depozyty bankowe. Oprocentowanie lokat i kont oszczędnościowych jest obecnie bardzo niskie, przez co korzyści płynące z odkładania pieniędzy w ten sposób są niezbyt wysokie. Jednocześnie wiedza Polaków na temat inwestowania czy związanego z nim ryzyka pozostaje na dość niskim poziomie. Jest to okazją do rozwoju sektora doradztwa, właśnie w kierunku produktów oszczędnościowych i inwestycyjnych. Niezwykle istotne jest jednak zwrócenie uwagi na dwa aspekty pracy doradców w tym zakresie. Z jednej strony powinni oni dostosowywać swoją ofertę do potrzeb i możliwości klientów, przedkładając je ponad krótkoterminowe wyniki finansowe. Tylko takie podejście umożliwia budowanie długotrwałej relacji opartej na zaufaniu i rozumieniu wzajemnych interesów. Dostępność w ofercie rozwiązań pozwalających na dopasowanie oczekiwań odnośnie wyników oraz akceptowalnego poziomu ryzyka, powinna korzystnie wpłynąć na wyniki doradców w tym sektorze. Z drugiej strony, bardzo ważna jest działalność edukacyjna, dzięki której przedstawiciele branży mogą nie tylko wskazywać na to, jak skutecznie oszczędzać czy inwestować, ale również pokazywać, jak ważne są to działania. Zmiany demograficzne zachodzące w społeczeństwie sprawiają, że obecni dwudziesto- i trzydziestolatkowie powinni w szczególny sposób zwrócić uwagę na korzyści wynikające z długoterminowego oszczędzania. Prognozy dotyczące świadczeń emerytalnych wskazują, że bez samodzielnych działań w tym zakresie, w przyszłości wielu seniorów, po zaprzestaniu działalności zarobkowej, będzie miało poważne problemy z utrzymaniem dotychczasowego poziomu życia.
DYWERSYFIKACJA PORTFELA
Drogą do rozwoju branży jest również dywersyfikacja portfela dostępnych produktów. Świadomość i oczekiwania Polaków dotyczące rozwiązań finansowych powoli wzrastają. Coraz częściej nie ograniczają się oni do korzystania z podstawowych produktów, a placówki doradców odwiedzają nie tylko w czasie poszukiwania kredytu hipotecznego. Jednocześnie cenią sobie wygodę i oszczędność czasu. Firmy, w których w jednym miejscu dostępny jest szeroki wachlarz rozwiązań proponowanych nie tylko przez banki, ale również np. ubezpieczycieli czy instytucje inwestycyjne będą zyskiwały na popularności. Ważny jest też rozwój nowych platform komunikacji z klientami, zwłaszcza rozwiązań internetowych, które dla pokolenia Y są wręcz niezbędnym wymogiem. W tym przypadku kluczowe jest zachowanie wysokiego standardu obsługi, ale również bezpieczeństwa.