Wydawać by się mogło, że podczas rozmowy o pracę najważniejsze jest Twoje przygotowanie merytoryczne. Jest ono oczywiście ważne, jednak, jak wskazują badania prowadzone nad komunikacją niewerbalną, to również ubiór, fryzura, ton głosu, mimika, gesty, postawa, entuzjazm są niezwykle istotne.

Przy pierwszym kontakcie z rekruterem kluczową rolę odgrywa Twoja postawa. Wiąże się to z zagadnieniem pierwszego wrażenia. Pierwsze wrażenie to subiektywna ocena oparta głównie na cechach zewnętrznych: m.in. na ubiorze, sposobie prowadzenia rozmowy, sposobie bycia. Na tej podstawie w umyśle odbiorcy powstaje obraz osoby, który nie musi określać, jaka ona jest w rzeczywistości, ale jak jest postrzegana. Tak, więc pierwsze wrażenie opiera się na informacjach płynących z zewnątrz.

Zapamiętaj, że jest tylko jedno pierwsze wrażenie! Większość osób przeprowadzających rozmowy dokonuje wizualnej oceny kandydata w ciągu pierwszych 15 sekund, a oceny na podstawie wrażeń słuchowych w ciągu 120 sekund.

Decydujące znaczenie dla powodzenia rozmowy rekrutacyjnej ma nie tylko to, co mówisz, ale także jak mówisz. Zgodnie z zasadą Mehrabiana, czynniki decydujące o sukcesie w komunikacji międzyludzkiej to:

  1. W 55% to Twoja osoba

    • ubiór: przez sposób ubierania się oraz strój identyfikujemy się z określoną grupą czy wydarzeniem, akcentujemy swoją rolę.
    • postawa: wyprostowana sylwetka wpływa na pozytywne myślenie, świadczy o Twojej pewności i budzi zaufanie, unikaj skrzyżowanych ramion, trzymania rąk w kieszeniach, „grożenia palcem”, zaciskania pięści, kulenia ramion, nadmiernego pochylania się do przodu lub „ucieczki” do tyłu,
    • kontakt wzrokowy: wymiana spojrzeń rozpoczyna rozmowę, patrz, lecz nie wpatruj się - „zabijanie wzrokiem” - to chęć konfrontacji,
    • wyraz twarzy: dostosowany do tego, co mówisz, jak najczęściej wyrażający zainteresowanie i życzliwość - uśmiech otwiera drzwi,
    • podanie ręki: zdecydowanie, krótko, bez jakiejkolwiek „demonstracji siły”, nie pędź do rekrutera z wyciągniętą ręką. Poczekaj, aż pierwszy poda Ci dłoń,
    • gestykulacja: podkreśla i obrazuje wypowiedź; unikaj zbyt szybkich, nerwowych gestów.
  2. W 38% to jak mówisz

    • brzmienie i siła głosu: głos spokojny, przyjazny, słowa wypowiadane wyraźnie, niezbyt głośno, lecz nie szeptem (standardowa interpretacja: głośno – agresja, cicho – niepewność). Niższe tony głosu brzmią dla ludzkiego ucha przyjemniej niż wysokie. Mocniejszym głosem możesz podkreślić najważniejsze elementy wypowiedzi, mów w miarę powoli – pozwala to na unikanie błędów i daje większą gwarancję zrozumienia i przekonania,
  3. W 7% to co mówisz

    • dobór słownictwa: używaj słów zrozumiałych dla osoby, z którą rozmawiasz - wystrzegaj się języka potocznego,
    • logika wypowiedzi: konstrukcja zdań, ciąg logicznych stwierdzeń, zachowanie początku i końca wypowiedzi,
    • rzeczowość: mów krótko, konkretnie i na temat, używaj jasnych argumentów.

Atrakcyjność fizyczna – a więc i nasz ubiór – odgrywa zasadniczą rolę w kontaktach z ludźmi. Osobom wyglądającym profesjonalnie zwykle przypisuje się w sposób automatyczny pozytywne cechy, takie jak miły, uczynny, sympatyczny, koleżeński, godny zaufania. W każdej branży istnieje tzw. dresscode, czyli standard ubioru. Nie inaczej jest w bankowości. Poniżej przedstawiono najważniejsze elementy stroju bankiera.

Strój kobiety

  • Kostium lub spodnium,
  • Marynarka ze spódnicą lub spodniami i dopasowaną kolorystycznie bluzką,
  • Bluzka koszulowa ze spódnicą lub spodniami,
  • Elegancki zestaw dzianinowy typu „bliźniak” ze spódnicą / spodniami,
  • Spódnica i sukienka nie powinna być krótsza niż 5 cm powyżej kolana. Bez dużych rozcięć,
  • Bluzki i koszule nie powinny mieć nadmiernych dekoltów - w lecie mogą mieć krótki rękaw. Zostaw w szafie bluzki i sukienki odkrywające całe ramiona, brzuch,
  • Rodzaje tkanin: nie powinny być przeźroczyste (wyraźnie widoczna bielizna),
  • Kolory: niekrzykliwe, jeśli we wzory, to w niewielkie i wyważone,
  • Buty czyste, zadbane, zakrywające palce i pięty (lub z paskiem na piętach),
  • Włosy zawsze czyste, zadbane. Niewskazane są nienaturalne fryzury oraz krzykliwe kolory.

Strój mężczyzny

  • Stonowany garnitur z dobraną koszulą i krawatem,
  • W lecie alternatywą dla garniturów jest połączenie spodni z koszulą i krawatem, aczkolwiek podczas rozmowy rekrutacyjnej wskazany jest garnitur,
  • Rodzaje tkanin: koszule nie powinny być przeźroczyste,
  • Kolory: niekrzykliwe; jeśli we wzory, to w niewielkie i wyważone,
  • Krawaty: stonowane, dopasowane kolorystycznie do stroju. Zostaw w szafie krawaty w krzykliwe wzory, postaci z bajek (np. kaczorki, mikołajki),
  • Buty czyste, zadbane, zawsze pełne, sznurowane. Czarne lub brązowe,
  • Włosy zawsze czyste, ułożone, zadbane.

 

 

Autorzy: Maciej Makowski, Łukasz Makowski

Wydawca: serwis FranczyzaBanku.pl

Maciej Makowski - trener, menadżer, przedsiębiorca (od 2009 r. prowadzi własną firmę). Redaktor naczelny magazynu dla Pośredników Finansowych. Wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobył na rynku finansowym, ubezpieczeniowym oraz telekomunikacyjnym. Pracował w takich instytucjach jak CitiBank Handlowy, Raiffeisen Bank Polska, Bank BPH, Dom Finansowy QS, Telekomunikacja Polska. Współpracował z siecią Play oraz czołowymi Towarzystwami Ubezpieczeniowymi, m.in.: PZU, Hestia, Generali. Łukasz Makowski – menedżer, doradca i trener biznesu z zakresu: zarządzania przedsiębiorstwem, procesów restrukturyzacji, marketingu, PR, sprzedaży, negocjacji, komunikacji oraz innych. Od roku 2010 prodziekan WZ w Chorzowie Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. Autor oraz recenzent wielu publikacji z zakresu zarządzania, polityki i gospodarki. Członek Rady Programowej specjalistycznych wydawnictw. Zdobywca grantu naukowego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Autorzy: Maciej Makowski, Łukasz Makowski
Wydawca: serwis FranczyzaBanku.pl
Maciej Makowski - trener, menadżer, przedsiębiorca (od 2009 r. prowadzi własną firmę). Redaktor naczelny magazynu dla Pośredników Finansowych. Wieloletnie doświadczenie zawodowe zdobył na rynku finansowym, ubezpieczeniowym oraz telekomunikacyjnym. Pracował w takich instytucjach jak CitiBank Handlowy, Raiffeisen Bank Polska, Bank BPH, Dom Finansowy QS, Telekomunikacja Polska. Współpracował z siecią Play oraz czołowymi Towarzystwami Ubezpieczeniowymi, m.in.: PZU, Hestia, Generali. Łukasz Makowski – menedżer, doradca i trener biznesu z zakresu: zarządzania przedsiębiorstwem, procesów restrukturyzacji, marketingu, PR, sprzedaży, negocjacji, komunikacji oraz innych. Od roku 2010 prodziekan WZ w Chorzowie Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. Autor oraz recenzent wielu publikacji z zakresu zarządzania, polityki i gospodarki. Członek Rady Programowej specjalistycznych wydawnictw. Zdobywca grantu naukowego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Oferty współpracy: franczyza / pośrednictwo

.